Varför vi inte felsöker gamla versioner av ett plugin

Varför vi inte felsöker gamla versioner av ett plugin

I denna artikel kommer vi gå igenom lite om anledningen till varför vi inte felsöker gamla versioner av ett plugin i samband med att användare skickar in supportärenden. Vi passar på att ta upp annan relaterad information också, men i huvudsak handlar den om felsökning av gamla pluginversioner.

Ett av våra mål här på Krokedil är att erbjuda så bra support för våra WooCommerce-plugin som möjligt. I detta arbete ingår inte bara kunnig personal och korta svarstider. Det ingår även att förekomma. Att ni som använder våra plugin aldrig behöver kontakta support till att börja med är så klart en målsättning vi har. Det är inte helt lätt att uppnå, men vi gör vad vi kan. I detta arbete ligger även en del av ansvaret på dig som användare, bland annat genom att uppdatera gamla versioner av dina plugin.

I detta arbete har vi skrivit några artiklar som även är relevanta för denna artikel och som vi kommer hänvisa till. Det rör sig bland annat om att hålla WooCommerce och plugin uppdaterade, att kontrollera och testa din butik, en guide till att felsöka problem i WooCommerce före du skapar ett supportärende och en genomgång till varför vi inte testar i live-miljö vid felsökning.

Det säkra före det osäkra

En bra grundregel är att alltid ha bra backuper av din webbutik. Ännu bättre är backup och en stagingmiljö. Många fel kan undvikas bara genom att uppdatera WordPress och dina plugin. Men ibland kan det slå fel också, det är då backup och/eller staging kommer in i bilden. Detta har vi pratat en del om redan i artikeln om att hålla WooCommerce och plugin uppdaterade som vi även nämner ovan. Sammanfattat handlar det om att testa och se så att allt funkar som det ska, innan du gör dina ändringar i live-butiken där dina kunder handlar.

Håll jämna steg med utvecklingen

Det händer med jämna mellanrum att vi får in frågor till vår support där det visar sig att användaren sitter på en gammal version av vårt plugin. Det i sig kan ibland vara orsaken till problemen som uppstår. Det är inte alltid fallet, men det enda sättet att utesluta det är att faktiskt uppdatera till den senaste versionen. Vi utvecklar hela tiden våra plugin och inte sällan innehåller de nya versionerna små fixar som rättar till saker som uppstår i takt med att andra plugin, eller plattformen, också utvecklas.

Vi förstår frustrationen som uppstår när något som fungerat bra plötsligt börjar krångla. Det händer att vi introducerar en bugg i samband med en ny version, det är vi medvetna om. Vi är flera som granskar kod och gör tester innan en ny version av ett plugin släpps. Ibland smyger ändå en miss eller ett misstag in i koden tyvärr. Men fel som uppstår i samband med en ny version är oftast också ganska enkla problem att åtgärda. Genom att en ny version släpps, med en fix för problemet.

Vi strävar alltid efter att den senaste versionen av våra plugin är den bästa versionen. Den senaste versionen för ett år sen var den bästa då, men det är inte det bästa idag.

Tillgång till relevant information

Vi jobbar löpande med dokumentationen av våra plugin. I takt med att plugin, WordPress och WooCommerce utvecklas så blir vissa inställningar utdaterade och plockas bort. Därför kan det även innebära att du inte kan följa dokumentationen om du vill göra ändringar i ditt plugin om du har en för gammal version. Vissa ser annorlunda ut, fungerar annorlunda eller är helt enkelt bortplockade.

Missa inte nya funktioner

Att ha den senaste versionen av ett plugin handlar inte alltid bara om att det ska fungera eller att vi ska kunna felsöka. Ibland handlar det även om att du inte ska missa nya och förbättrade funktioner. WordPress är en levande plattform, den utvecklas ständigt. Detta gäller så klart alla plugin, så som WooCommerce, också. Om du har gamla versioner kan du därför gå miste om mycket av utvecklingen som sker. Det kan finnas mycket tid att spara i det dagliga arbetet genom att lägga lite tid på att uppdatera dina plugin när nya versioner kommer.

Framförallt kan du minimera tiden du eventuellt behöver vara i kontakt med vår support.

Utvalda WooCommerce plugin

featured-krokedil-shipping-connector

Krokedil Shipping Connector

Boka leveranser hos nShift direkt från WooCommerce med Krokedil Shipping Connector när du låter dina kunder själv välja leveranssätt och utlämningsställe med nShift Checkout eller Klarna Shipping Assistant.
featured-user-switching

User Switching for WooCommerce

User Switching for WooCommerce låter dig som administratör eller butiksansvarig snabbt växla mellan användarkonton och agera som kund i din webbutik.
featured-post-purchase-upsell

Post Purchase Upsell för WooCommerce

Öka ordervärdet och få högre intäkter. Med Post Purchase Upsell kan kunden lägga till ytterligare produkter till sin beställning efter att de genomfört ett köp. De väljer enkelt vilka av de valbara produkterna de vill lägga till och uppdaterar sin order med ett klick.