Att ett plugin som hanterar betalningar i WooCommerce även innehåller orderhantering kan vid första anblick kännas ganska självklart. Det är klart att det ska gå att hantera beställningar i min webbshop. Eller hur? Nyckeln här är vad som menas med orderhantering.
I de plugin som är utvecklade av oss på Krokedil betyder orderhantering att WooCommerce är sammanlänkat med din betaltjänstleverantör. När du ändrar status på en beställning i din WooCommerce-butik så uppdateras även detta i systemet hos betaltjänstleverantören.
Innan vi går vidare vill vi även nämna att plugin som hanterar frakt också kan ha orderhantering. I de fallen handlar det dock om att hantera bokningen av frakt hos speditören. Det är alltså inte samma sak som orderhantering i plugin för betalningar.
Vad innebär orderhantering?
Sammanfattat innebär det att du administrerar alla steg av din orderhantering i WooCommerce.
Du kan alltså aktivera eller avbryta en beställning i WooCommerce. Du behöver inte logga in hos leverantören av din betaltjänst och göra samma jobb en gång till. Det gäller även beställningar som, helt eller delvis, ska återbetalas.
Det finns plugin som inte har återbetalning som en del av orderhanteringen. Detta är aktuellt i de fall där leverantören av betalningstjänsten inte har stöd för återbetalningar.
Vad menas med att aktivera en order?
Detta kan ha lite olika namn hos olika leverantörer. Men enkelt uttryckt så är det när du talar om att en order är redo att levereras. Oftast i samband med att du sätter den som Färdigbehandlad i WooCommerce. Då skickas en signal till betaltjänstleverantören om att du som handlare har gjort det du ska. Att t.ex. fakturan kan skickas eller det reserverade beloppet på kortet kan dras.
Kom igång med orderhantering
De flesta av våra plugin för betalning har orderhantering som standard. Vilket betyder att det är installerat i samband med att du installerar betalpluginet. Sen väljer du själv om du vill aktivera orderhanteringen eller inte via betalpluginets inställningar.
För några behövs det ett extra plugin som bara är för orderhanteringen. Anledningen till att det är lite olika upplägg mellan olika leverantörer beror helt på deras önskemål och datahantering. En del ser det som en såpass stor fördel och självklar del av ehandel att de vill ha det som standard. Andra ser det som en lika stor självklarhet att ge användaren möjlighet att välja om de vill ha orderhantering eller inte.
Dessa tilläggsplugin har ibland sin egna sida för inställningar. Du kan se det som att det är samma sak som att aktivera en inställning i betalpluginet, men att logiken hanteras separat. Andra kan istället lägga till ytterligare inställningar i betalpluginet i samband med att pluginet för orderhanteringen aktiveras. Logiken hanteras fortfarande separat, men du sköter allt från samma ställe.
Orderhantering som standard eller tillägg
De plugin vi på Krokedil utvecklat som har orderhantering som standard är Nets Easy, Walley Checkout, Ecster Pay, Payson Checkout, Qliro One, Payer och Payer B2B, Avarda Checkout, Briqpay samt Zimpler.
De leverantörer vi utvecklat plugin till som har ett tilläggsplugin för orderhantering är Klarna och Billmate. När det gäller Klarna Checkout och Klarna Payments är det Klarna Order Management som behöver installeras. För Billmate Checkout är det Billmate Order Management som sköter orderhanteringen.