Trendspaning digitala medier 2018

Vi har nyss gått in i ett nytt år och lämnar bakom oss ett digitalt år där rörlig bild, virtual reality och mobilanpassat innehåll legat i centrum. Vad kommer finnas på tapeten 2018 gällande digitala medier?

Rörlig bild lever vidare

Enligt Facebook så kommer 80 procent av allt som publiceras 2020 vara videoinlägg och rörligt innehåll. Vi kommer därför se en fortsatt ökning av detta fokus, inte bara på facebook utan på alla digitala medier. I år blir det därför än viktigare att tänka och planera in rörligt innehåll i ditt företags sociala och digitala strategi. Behöver inte nödvändigtvis vara video utan kan också vara varumärkesbyggande genom animerad design.

Influencersamarbeten

2017 såg vi hur influencersamarbeten tog fart på riktigt och många stora, men även mindre företag satsade på att marknadsföra sig på detta vis. Under 2018 kommer det att ställas högre krav på dessa då mediepubliken börjar tröttna på oengagerade samarbeten mellan varumärken och influencers.

GDPR

Den 25 maj i år införs GDPR som är det nya dataskyddslagen. Detta är kanske inte något som kommer påverka digitala medier direkt men det gäller att ha detta i sitt medvetande gällande det digitala företagandet. Här kan du läsa mer om vad du bör tänka på inför den nya lagen.

Data, analys och annonsering

Att analysera data är nyckeln till framgång i en snabbt föränderlig digital värld. Att göra en faktiskt och kanske ibland drastisk förändring när man ser att något inte fungerar blir allt viktigare då inte bara annonsering och marknadsföring ökar till antal utan att mediepubliken ställer ett högre krav på det innehåll du publicerar. Funkar det inte, tänk om och gör det snabbt innan något annat varumärke har tagit dina besökare eller dina kunder.

 

Vi ser fram emot ett 2018 där vi fortsätter att hjälpa våra kunder i det digitala företagandet och ser fram emot alla nya och förbättrade tekniska funktioner.

Inlägget gjort