7 tips till hur du installerar en betalmodul till WooCommerce

Om du vill ta betalt i din WooCommerce-butik så finns det en uppsjö betalmoduler tillgängliga, utöver PayPal som är inkluderad i WooCommerce vid en nyinstallation. Oavsett vilken du väljer så är installations- och konfigurationsprocessen relativ likartad. Eftersom vi dagligen jobbar med denna typ av uppdrag så tänkte vi dela med oss av några tips och trix som kan hjälpa dig att snabbare sätta upp betalsystemet i din WooCommerce-butik.

1. Köp OCH registrera ditt plugin

När du köper en extension till WooCommerce (eller till någon av de andra e-handelssystemen till WordPress) så betalar du för tillgång till support och framtida uppdateringar av pluginet. För att bli automatiskt meddelad (i WordPress admin) om tillgängliga uppdateringar måste du aktivera din licens av pluginet. Läs mer om hur du går tillväga på dokumentationsidan för WooThemes Helper plugin.

2. Teckna ett avtal med betalhanteraren

Om du har köpt ett plugin på woothemes.com för ett visst betalsystem så måste du även ha ett avtal och användaruppgifter som du anger i pluginets inställningar. Betalmetoden kommer med all sannolikhet inte att visas i kassan enbart genom att installera och aktivera pluginet.

3. Läs manualen

Att installera en betalmodul är inte samma sak som att skruva ihop en bokhylla från IKEA. Försök inte vara duktig och ha som ambition att fixa det utan att läsa igenom manualen. Här handlar det om att få två system att prata med varandra, då är det en fördel att vara så noggrann som möjligt. Manualer till alla WooCommerce extensions hittar du här.

4. Kan jag använda testuppgifter?

Före du börjar använda betalmodulen i skarpt läge kanske du vill testa installationen och se så att allt funkar. Kontakta din betalhanterare för närmare information om de erbjuder möjligheten att göra testköp på ett eller annat sätt.

5. Konfigurationen är klar – funkar kommunikationen?

Om du har installerat modulen, följt manualen och konfigurerat de inställningar som behövs – då kan du börja med testköp. Här kan det se lite olika ut mellan olika betalmoduler men gemensamt för dem alla är att när ett köp har genomförts så ska orderstatus ändras från Avvaktande till Bearbetas. Vanligtvis rapporteras också ett transaktionsnumer tillbaka från betalhanteraren till ordern i din butik.

Tänk på att om du säljer prenumerationsbaserade produkter via WooCommerce Subscriptions så behöver du även kontrollera att de återkommande betalningarna fungerar som de ska.

Ser testköpet bra ut behöver du även göra ett riktigt köp i skarpt läge.

6. Godkännande från betalhanteraren

Om även det skarpa köpet ser bra ut så kan du nu kontakta betalhanteraren och be dem kontrollera så att köpet har rapporterats in på rätt sätt i deras system. Jämför även ordersumman och eventuell moms och orderdetaljer med det som sparats i ordern i WooCommerce.

7. Köpet genomförs hos betalhanteraren men orderstatus ändras inte till Bearbetas – vad gör jag nu?

Detta beror vanligtvis på att kontakten mellan betalhanteraren och din butik inte fungerar som den ska. Kontrollera följande:

  • Läs dokumentationen igen för att se om det exempelvis krävs en inställning i ditt konto hos betalhanteraren som inte är korrekt gjord.
  • Slå av alla eventuella maintenance mode-plugin eller lösenordsskydd till webbplatsen. Om du som besökare måste logga in för att se webbplatsen så kan det innebära att callbacken från betalhanteraren också hindras.
  • Slå av eventuella cache-plugin.
  • Kontrollera om betalmodulen har en debug-funktion och se om du kan läsa något fel från loggen.
  • I vissa fall kan din hosting-leverantör ha någon form av brandvägg installerad som blockerar anropet från betalhanteraren. Kontakta betalhanteraren för att be dem titta närmare i sina loggar vad de får för svar från din webbplats när de kör sin callback.

Om inget av de ovanstående punktera löser ditt problem så är det nog läge att kontakta supporten där du köpte pluginet. Om det rör sig om en extension köpt på WooThemes så vänder du dig till support.woothemes.com. WooThemes erbjuder dels ett Community Forum, men vill du komma i kontakt och få svar från supportpersonalen så behöver du skapa en ny ticket i deras supportsystem.

Lycka till med installationen!


Vill du slippa att sätta upp modulen själv och hålla kontakten med betalhanteraren så erbjuder vi installation och konfiguration till ett fast pris. Hör av dig om du är intresserad så kan vi prata närmare om det.

Top