Tips inför GDPR för dig som använder Klarna Checkout

I och med införandet av GDPR pågår ett omfattande arbete bland företag för att kontrollera så att man följer de nya lagarna och reglerna för hantering av personuppgifter.

På Krokedil jobbar vi också med detta. Dels genom att gå igenom våra egna interna flöden och rutiner men också hur våra plugins är konstruerade så att du som e-handlare vet vilken data som sparas och var den sparas i din webbutik.

Kommande uppdateringar i WordPress och WooCommerce

Både WordPress och WooCommerce jobbar på nya versioner som kommer att lanseras någon dag före den 25 maj. Några av de nya funktionerna är då möjligheten att i större utsträckning utforma texten som länkar till webbutikens villkor samt möjlighet att lägga till kort info om butikens integritetspolicy i kassan samt på skapa-konto-sidan. Du kan läsa mer det om det här.

Godkännande av villkor i inbäddade kassor

De nya funktionerna som visas på kassasidan gäller dock inte i samma utsträckning vid användande av inbäddade kassor som Klarna Checkout, eftersom villkorslänkar då visas i själva Klarna-kassan och inte i webbutikens kassasida.

Idag räknas själva handlingen att klicka på köpknappen i Klarna Checkout som ett godkännande av Klarnas och webbutikens villkor. Beträffande hantering av personuppgifter så introducerar Klarna inom kort en ny adressmodul i Klarna Checkout-kassan där man informerar tydligare om sin integritetspolicy och hur man delar med sig av kundens adressuppgifter till e-handlaren.

Den information vi hittills har fått från Klarna är att man inte kommer att införa någon specifik checkbox för godkännande av villkoren före kund kan genomföra köpet. Detta på grund av att Klarna anser att man inte baserar sin personuppgiftsbehandling på samtycke. Istället samlas enbart den data in som krävs för att fullfölja avtalet om köp och leverans (Krokedils tolkning av Klarnas svar).

Vill du ändå visa en checkbox i KCO-kassan? Så här gör du.

Om du använder den kunddata som Klarna skickar över till din webbutik för ändamål som ändå kräver ett samtycke finns dock möjligheten att lägga till en checkbox via Klarnas API. Det här är ingenting som erbjuds direkt i Klarna-pluginet utan det kräver att du lägger till en kodsnutt i din webbplats. Det kan du göra som ett separat plugin, via ditt temas functions.php eller via ett plugin som exempelvis Code Snippets.

Koden som du lägger till ser ut på följande sätt:

Själva texten som visas i anslutning till checkboxen ändrar du alltså i fältet som kallas $create['options']['additional_checkbox']['text']. Även länken ändrar du till den sida du vill hänvisa kunden.

Det är ditt beslut

På det här viset kan du alltså informera kunderna om vad som gäller angående sparande av persondata och även tvinga dem att godkänna detta före de kan genomföra köpet. Om detta krävs i din webbutik eller inte låter vi dock dig ta beslut om. Den här artikeln handlar om att informera om vilka tekniska möjligheter som finns beträffande en tvingande checkbox. Den handlar inte om hur du ska tolka lagen kring GDPR.

Lycka till! 🙂

Posted on