Har du hört talas om social commerce? Idag talas det mycket att “social commerce kommer ersätta ecommerce”. Vad är egentligen social commerce och hur kan man tänka kring det?
Vad är social commerce?
Social commerce syftar till att sälja via sociala medier. Det finns idag olika funktioner på både Instagram, Facebook och Pinterest som riktar in kunden direkt i ett köp från de sociala kanalerna, genom exemplevis ”buy it” knappar osv. Men social commerce handlar inte bara om att sälja via de sociala kanalerna utan också att inspirera till köp via de sociala kanalerna.
Friktionsfria köpprocesser
Dagens samhälle använder sig, som vi vet, mer och mer av sociala kanaler för att hitta inspiration till olika inköp. Det är faktiskt så att den kunden som kommer till din webbplats från sociala medier har större köpintention än andra eftersom kunden redan aktivt visat intresse för dina produkter eller tjänster. Därför blir det allt viktigare att anpassa din webbplats och sociala kanaler med varandra. Vägen mellan en instagram bild och ett köp ska alltså bli så friktionsfritt som möjligt.
Ett sätt att göra detta är att använda sig av de olika funktionerna som ex. facebook och instagram använder sig av. Som e-handlare kan man också välja att anpassa sina webbplats helst efter de sociala medierna och endast visa specifikt innehåll eller specifika produktkataloger för de kunder som kommer från sociala kanaler. Detta kan dels få ner laddtider eftersom dessa under i stor utsträckning använder sig av mobilen men också för att göra köpresan så “ren” som möjligt.
Du har inspirationssökande kunder
Om detta känns som ett stort steg att ta så kanske man kan börja smått. Inspirera till köp via dina sociala kanaler och erbjud ett mervärde. Tänk inspirera istället för sälj och gör dina kunder till inspirationskällor för sina vänner och so on. Det fina med sociala medier är att kunderna ständigt söker inspiration – bland sina vänner och familj, bland influencers och bland företag. Ju fler kategorier du finns inom, ju större chans har du att nå ut och inspirera till köp av just dina produkter eller tjänster.
För de e-handlare som aktivt jobbar med social commerce blir det också allt viktigare att säkerställa data för att kunna förbättra och utveckla kundupplevelsen. Våga testa och experimentera med dina sociala kanaler för att se vad som funkar och inte. Lär känna din målgrupp och hur de vill handla genom social commerce.