Intervju: Snacka digitalt med Cecilia & Jenni

Ett självklart samarbete

2016 bestämde sig sociala medier-konsulten Cecilia Åslund och digitala medier- konsulten Jenni Lapotti för slå sina kloka hjärnor ihop och starta podcasten Digitalsnack.
– I och med att våra områden touchar varandra så kändes det självklart att vi skulle samarbeta på något vis, säger Jenni.
Podcasten handlar om precis det den heter – digitala medier. Fokuset med den är att lyssnaren ska kunna lära sig något nytt i varje avsnitt. Avsnitten handlar om allt från hur man ska drifta sin hemsida, krishantering till Pokémon Go och Snapchat. Genom att bjuda in olika gäster och tala utifrån egna erfarenheter försöker Jenni och Cecilia ge mycket kunskap till lyssnaren.

Kunskap från olika håll

Erfarenheterna har de fått från olika håll. Jenni är i grunden utbildad marknadsekonom men startade sin digitala karriär på Löfbergs. I början på 2016 gick hon helt över till att vara egenföretagare där hon konsulterar företag och föreläser om digitala medier. Cecilia har under 5-6 år bloggat om sociala medier men har också pluggat på Berghs. Hon har konsulterat företag som Kinnarps och Certina i sociala medier och vet hur man får effekt i sina kanaler.

Det digitala ekosystemet

Jenni och Cecilia tycker att det är viktigt att ha en utarbetad strategi vad gäller den digitala närvaron. De diskuterar något som de kallar för de digitala ekosystemet.
– Vi brukar prata om det digitala ekosystemet, det är inte de enskilda närvaron på kanalerna eller medierna utan du ska ha en helhetsnärvaro i digitala kanaler. Det behöver man ha med sig när man planerar. Så för ett företag är ett digitalt ekosystem, som man lever i, extra viktigt idag, konstaterar Jenni.

Utan syfte och mål är det svårt att veta vad man ska fokusera på i sina digitala medier. De brukar uppmuntra företag att arbeta efter deras modell Digitalsnack-modellen, en arbetsmodell för digitala medier..
– Handlar det om att promota företaget inför framtida rekryteringar eller är det för att man vill sälja en fysisk produkt. Eller är det för att bygga varumärke inom ett visst geografiskt område? De tre syftena är ju otroligt olika beroende på vilken kanal man använder, vilken målgrupp man riktar sig till och vilket innehåll man ska ha. Har man inte gjort alla de här stegen så kommer man inte få någon effekt alls, menar Cecilia.

Det viktigaste för e-handlaren

När man har en e-handel är det bra att, beroende på vad du har för produkt, sätta produkten i ett kontext.
– En blogg, sin webbplats eller sociala medier kan man använda för att inspirera. Någon typ av gratis inspiration eller mervärde behöver du ge. Vart du gör det är lite baserat på målgruppen du har, säger Jenni.
– Jag skulle säga att det är ett sätt att behålla sina kunder. Att det inte blir ett engångsköp. Nelly.se gör det helt fantastiskt. Man har ju byggt upp en community med “nellyholics” där man vet exakt vad målgruppen vet och gillar och där man engagerar dem genom det, menar Cecilia.

Jenni och Cecilia pekar ut Instagram, Facebook och Pinterest som de tre viktigaste sociala medierna för e-handlare idag.
– Man ska inte glömma bort pinterest. För på pinterest är användaren redo eller har bestämt sig för att antingen renovera, ha ett bröllop eller vad de kan vara. Därför söker användaren inspiration för att den vill handla något. Så det är ju en väldigt bra målgrupp att nå. Även fast de kanske är lite färre så är det folk som redan tagit ett köpbesult. Så pinterest ska man inte glömma som e-handel, säger Jenni.

 

”Med väldigt bra planering kan man nästan halvera tiden man lägger på sociala kanaler- och få bättre effekt.”

 

Sociala medier är tidskrävande

Den absolut största utmaningen som företag ställs inför idag är att ta sig tiden till sociala medier. Många har inställningen att de ska finnas på Facebook bara för att alla andra finns på Facebook, då finns ingen direkt förståelse för att det är tidskrävande.
– Det är ju den absolut största utmaningen för många och vi brukar poängtera att det tar mycket tid att jobba med sociala medier. Med väldigt bra planering kan man nästan halvera tiden man lägger på sociala kanaler- och få bättre effekt, säger Cecilia.

Influencers och sponsring

Många stora e-handlare använder sig idag av influencers och sponsrat innehåll. Om man vill använda sig av det sättet att marknadsföra sig på anser Jenni och Cecilia att det är det viktigt att hitta något som är relevant. Det ska alltså vara ett samarbete som båda parter kan stå för. De poängterar också att det lika gärna kan vara bättre att satsa på mindre influencers.
– Vi ska inte glömma att vi alla är influencers på sociala medier. Så man behöver inte ha ett stort antal följare utan det handlar snarare om att träffa rätt. Alla personer är en influencer och har massa människor i sitt nätverk, säger Jenni.

Content före reklam

Att fylla de sociala kanalerna med någonting som är meningsfullt för kunderna är A och O.
– Du ska inte se det som att du skapar reklam utan hellre att du pushar lite budget på det innehåll som du märker funkar bra hos dina följare. Då har man inte tänkt reklam från början utan då har man bara skapat innehåll, säger Jenni.
Mervärdet kan komma i olika form, allt från underhållning till fakta eller inspiration.
– Sen ser man att det är supertrångt i Facebook flödet. Och absolut om det är stora giganter som lägger in flera tusen på en kampanj, då är det svårt att nå fram och då kommer inte annonsen att ticka. Däremot är det lättare att nå fram i instagramflödet. Så har man någonting som passar bättre i instagram så är det bättre att annonsera där bättre plats finns, säger Cecilia.

Jenni och Cecilia tycker också att företag hellre ska fokusera på engagemang och räckvidd i stället för likes och följare. För att bli upptäckt ska man hellre isåfall engagera sig i andra varumärken inom samma målgrupp.
– Att jaga likes känns jätte irrelevant idag. Det handlar mer om att engagera sig i rätt målgrupp, rätt varumärke och rätt bransch, konstaterar Cecilia.

Inlägget gjort
Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *