Sälja globalt med Klarna Checkout

Om du använder Klarna Checkout för WooCommerce och vill sälja till fler länder än Sverige och erbjuda mer valutor än svenska kronor finns det några åtgärder du behöver göra innan du kan komma igång med att sälja globalt med Klarna Checkout. Du bör även vara medveten om att ytterligare avtal medför extra kostnader.

Exempelscenariot

Du har en webbutik och vill sälja till flera olika länder. I detta exempel utgår vi från att din butik är baserad i Sverige (vilket är inom EU) och att din valuta är satt till Svenska kronor (SEK).

Du vet att du vill rikta in dig på några specifika länder, där några är inom och EU och några utanför EU, men vill även kunna ta emot beställningar från andra länder än de du specifikt marknadsför dig mot.

Du vill att dina kunder ska kunna betala i sin egen valuta i så stor utsträckning som möjligt.

Vad du behöver göra

Core countries

Det första du behöver göra är att skaffa ett avtal med Klarna för de “Core countries” du vill sälja till. “Core countries” är Klarnas egna benämning och dokumentationen vi hänvisar till är på engelska, därför väljer vi att behålla uttrycket “core countries/country” i den här artikeln istället för att översätta det.

Ett core country är ett land där Klarna erbjuder Klarna Kredit, lokala riskfria betalningsmetoder och kortbetalning.

Ett core country anses bara vara just ett core country om valutan också är lokal för den marknaden.
Aktuella core countries i kombination med sina lokala valutor.

Klarna Checkout Global

Klarna Checkout Global

Det andra du behöver göra är att ha Klarna Checkout Global, eller KCO Global, aktiverat i ditt Klarna-konto. Om du inte har detta aktiverat kommer kunder från andra länder än butikens verksamma land få felmeddelandet Bad value: purchase_currency istället för Klarna Checkout iframe i kassan. För att helt undvika risken med att få detta felmeddelande behöver du ha KCO Global aktiverat för varje land/valuta du har ett avtal med Klarna om.

För att KCO Global ska fungera måste du dock undersöka hur dina utbetalningar för svenska kronor görs från Klarna. Om de görs via vanliga inhemska banköverföringar kan du inte ha Global Checkout för svenska kronor, utan istället behöver utbetalningarna vara utländska banköverföringar där du angett ditt IBAN-nummer.

Observera att det tillkommer extra avgifter när du har ett Global Checkout avtal med Klarna och det kan även tillkomma ytterligare avgifter för att använda IBAN. Vad dessa avgifter är får du reda på genom att prata med Klarna och din bank.

Nu, när KCO Global är aktiverat och avtalet för de core countries du vill sälja till är på plats, kan du erbjuda Klarnas betalningsmetoder så som det populära ”Köp nu, betala senare” till dessa länder. Kunder från länder som inte ingår i avtalet, länder som inte är core countries, eller core countries kombinerat med en icke-lokal valuta erbjuds kortbetalning i kassan.

Sammanfattat – kunder från de länder du identifierat som dina huvudsakliga marknader kommer att ha fler betalningsalternativ, men vem som helst kan göra ett köp.

Om du har frågor angående ditt avtal med Klarna kan du besöka webbplatsen för Klarna Merchant Support.

Ytterligare steg

Valutaväxlare

Tidigare nämnde vi också att du i det här exemplet vill att dina kunder ska kunna betala i sin egen valuta. För detta behöver du ett plugin med stöd för flera valutor och vi rekommenderar Aelia Currency Switcher for WooCommerce.

Kunder betalar i sin valuta
Lokalisera din kunder

Lokalisera

Eftersom du vill sälja över hela världen vill du också att dina priser ska visas med eller utan skatt, beroende på var kunden finns. I det här exemplet är du baserad inom EU och då bör andra EU-invånare se priset inklusive moms och de utanför EU exklusive moms.

Under WooCommerce > Allmänt kan du ställa in vilka länder du vill sälja och skicka till. Du har också inställningen Kundens standardplats där du bestämmer vilken plats WooCommerce ska utgå från att dina kunder kommer från, innan de själva fyller i denna information, för att räkna ut skatter och frakt.

Om du vill sälja till flera länder behöver du antingen använda Lokalisera eller Lokalisera (med stöd för page caching).

Lokalisera verifierar kundens aktuella plats och beräknar skatten därefter.
Lokalisera (med stöd för page caching) är detsamma som ovan, men gör lokaliseringen via Ajax. Du kan märka att dina webbadresser får tillägget ?v=xxxxx. Detta är normalt för att förhindra statisk cachning av priser.

När lokalisering är aktiverat behöver du skapa ett konto hos MaxMind och slutföra konfigurationen för MaxMind-geolokalisering i Integrering-tabben i WooCommerce inställningar.

  1. Skapa ett MaxMind Geolocation konto
  2. Skapa en MaxMind licensnyckel
  3. Lägga till MaxMind-licensnyckel i WooCommerce instälningar
    1. Gå till WooCommer > Inställningar > Integration > MaxMind-geolokalisering
    2. Klistra in licensnyckeln
    3. Spara ändringar

Det finns en mer omfattande steg-för-steg-guide i den officiella WooCommerce-dokumentationen.

Nu när WooCommerce kan identifiera det land där kunden befinner sig och justera valuta och pris därefter, kommer detta att undvika Klarna Checkout felmeddelandet Bad value: purchase_currency som vi nämnde tidigare.

Varför får jag felet?

Vi har redan berört detta och om du har läst så här långt bör du ha en grundläggande förståelse för hur du undviker felmeddelandet Bad value: purchase_currency.

Men för att sammanfatta orsaken till att du får det här felet så är det för att ditt konto hos Klarna inte är inställt för att hantera olika valutor och länder och/eller att du inte har Klarna Checkout Global aktiverat. Resultatet av detta är att Klarna Checkout inte känner igen valutan, därav felet.

Om du har gjort dessa saker och fortfarande får felet behöver du titta på hur din WooCommerce-butik lokaliserar dina kunder.

Top
0

Din varukorg