Så här flyttar du din webbutik till Klarnas nya förbättrade plattform

Två nya plugins

Vi har under vintern lanserat två nya plugins för Klarna – Klarna Checkout och Klarna Payments för den nya plattformen V3. För att kunna använda dessa plugins behöver du skaffa ett nytt konto hos Klarna för den nya plattformen.

Byt till något av de nya pluginen

Det gamla pluginet (Klarna för WooCommerce) kommer successivt att ersättas av de två nya pluginen. Det är därför idé för dig som e-handlare att se till att byta till något av dessa två. Vi på Krokedil kommer inte att fortsätta med vidareutveckling av det gamla pluginet. All framtida utveckling kommer att ske på de två nya pluginen.

Vilken är skillnaden mellan den gamla och den nya plattformen?

Klarna Checkout

  • Det nya pluginet får stöd för Klarnas globala kassa. Det innebär att kunder från andra länder kan handla med Klarna Checkout i din webbutik (via kortköp).
  • Det nya pluginet kräver ingen egen kassasida och ingen egen shortcode. Det följer i större utsträckning WooCommerce’s eget flöde i kassan.
  • Bättre kompatibilitet med andra plugins som utökar funktionaliteten i kassan (nyhetsbrev, extra kassafält mm). Vi kan inte garantera ett 100%-igt stöd, men klart bättre än med nuvarande plugin.

Klarna Payments

  • Klarna Payments erbjuder Klarnas alla betalsätt men som traditionella betalsätt i webbutikens egen kassa.
  • Det tidigare systemet (KPM) som erbjöd Klarna faktura och delbetalning ersätts nu av Klarna Payments.
  • I anslutning till val av betalsättet i kassan visas en liten Klarna-widget där kunden informeras närmare om det betalsätt som väljs

Här kan du läsa mer om de nya pluginen.

Så här går du över från V2 till V3

  1. Anmäl hos Klarna att du vill påbörja övergången till den nya plattformen.
  2. Följ steg-för-steg-guiden i dokumentationen hur du gör för att byta från det gamla pluginet till det nya.

 

Posted on