För att lyckas med din digitala närvaro är det viktigt två saker att tänka på – strategi och planering. Många företag upplever att de inte har tid att uppdatera sina sociala och digitala kanaler, men sanning är att med en strategi och en planering kan man spara väldigt mycket tid. I det här blogginlägget kommer du kunna läsa om hur du ska tänka när du gör en strategi för ditt företags digitala närvaro och hur du implementerar och planerar den för att spara tid.
Strategin
Vi återkommer till det gång efter annan när vi pratar om kommunikation, men det är superviktigt med ditt företags identitet innan du börjar arbeta med extern kommunikation. Här kan du läsa mer om hur du kan identifiera till företags varumärke. När du har klart för dig vilket identitet ditt företag har kan du börja arbeta fram en digital närvaro strategi. Här finns det olika svårighetsgrader du kan lägga dig på men några viktiga punkter att ha med är:
- Vilka? Vilken målgrupp vill du nå genom din digitala närvaro?
- Var? På vilka digitala eller sociala kanaler finns din målgrupp? Detta kan skilja sig från kanal till kanal, är det unga tjejer är Instagram perfekt, men är det en lite äldre målgrupp kan Facebook passa bättre.
- Vem? Vem på företaget ska sköta den digitala närvaron? Utse någon som har huvudansvaret, gärna någon som har ett kreativt tänkande men som också tycker att det är kul med sociala medier och som är van att hantera dem.
- Budskapet. Vad är det du vill kommunicera på dina digitala kanaler? Erbjudanden, inspiration, kunskap, varumärkesbyggande eller att ni är en attraktiv arbetsplats?
Planeringen
När du har arbetat fram en strategi är det dags att börja planera närvaron. Dessa steg kanske känns som klyschiga och onödiga, men för att bibehålla en närvaro som sträcker sig över tid är det supervikitgt. Börja med att bestämma hur många gånger i veckan du ska uppdatera dina sociala och digitala medier. Minst 3-4 uppdateringar per vecka är en bra siffra att förhålla sig till. Här nedan kan du se exempel på hur en planering kan se ut. Klicka på bilden för att få den större!
Under speciella dagar skriver du upp dagar som är speciella och som du kan anpassa ditt innehålla efter. Sedan har du en spalt där du skriver vilket typ av innehåll som ska kommuniceras just den dagen. Du listar sedan upp vilka kanaler och vilken typ av innehåll som ska publiceras var. Planeringen ovan är ett exempel på hur en klädbutik skulle kunna tänka och planera sitt innehåll, dock utan ett enda sponsrat inlägg. Det kan vara bra att lägga lite budget på innehåll du märker att dina följare gillar, några gånger i månaden.
På det här viset sparar du tid varje dag då du inte behöver ägna tid att komma på innehåll varje dag. Sätt dig med planering och planera ungefär en månad framåt i tiden åt gången. Det blir också enkelt för alla anställda att underhålla den digitala närvaron. Kom ihåg att du måste bibehålla den digitala närvaron under en hyfsat lång tid innan du kan börja se resultat, men när resultaten väl kommer så kommer det vara värt det.