Passar en inbäddad kassa för din webbutik?

Allt sedan Klarna Checkout introducerades 2012 har inbäddade kassa eller checkout-lösningar varit ett mycket populärt betalsätt bland e-handlare och kunder i de nordiska länderna. Till en början var Klarna ensamma om upplägget, men i takt med ett ökat intresse för kassalösningen så har fler konkurrenter skapat sina egna checkouts. I dag kan man som e-handlare välja att installera en kassa bland annat från Ecster, DIBS, Payson, Collector Bank, Svea Ekonomi, Billmate, PayEx m fl.

En snabbgenomgång om skillnader i upplägg

För dig som inte är helt bekant med upplägget kring inbäddade kassor, och hur de skiljer sig från traditionella betalsätt, så kommer här en snabbgenomgång.

Inbäddad kassa

inbäddad kassa i WooCommerce

  • En inbäddad kassa ersätter till stor del webbutikens egen kassa.
  • I en inbäddad kassa anger kunden både sina adressuppgifter och väljer betalsätt.
  • Med en inbäddad kassa slutförs köpet i betalhanterarens kassa först (eftersom det är i denna iframe som ”Slutför köp”-knappen finns). Därefter kontaktas webbutiken för att genomföra själva processandet av ordern.

Traditionellt betalsätt

Standardkassa i WooCommerce

  • Ett traditionellt betalsätt visas som ett av (vanligtvis) flera olika betalalternativ i webbutikens egen kassa.
  • Ett traditionellt betalsätt hanterar endast betalningen. Som kund identifierar du dig inte via betalsättet.
  • Med ett traditionellt betalsätt slutförs ordern i webbutiken först (när kunden klickar på ”Slutför köp”-knappen i kassan). Därefter kontaktas betalhanteraren för att genomföra själva betalningen.

Hur skapas en order?

En kassasida i en webbutik är egentligen ingenting mer än ett formulär som i slutändan postas till webbutiken när kunden klickar på ”Slutför-köp”-knappen. När denna formulärdata processas så skapas en order och varje fält i formuläret sparas i ordern. Om vi nu pratar om e-handelsplattformen WooCommerce (som vi på Krokedil jobbar med) så triggas i denna sekvens även ett flertal events och så kallade action hooks. Detta är händelser som andra addons till WooCommerce kan tänkas lyssna på och agera utifrån.

Eftersom ett köp via en inbäddad checkout inte slutförs i webbutiken genom att kunden klickar på kassaformulärets ”Slutför köp”-knapp,  behöver vi trigga denna sekvens via pluginet för den inbäddade kassan. Här kan man som pluginutvecklare välja att försöka efterlikna det ordinarie flödet och låta WooCommerce posta kassaformuläret. Men man kan också ta hand om processandet av ordern i pluginet (och konstruera lösningen så att kassan får sin egen kassasida som inte ”infogas” i WooCommece’s eget kassaformulär). Båda alternativ existerar på marknaden.

Inte kompatibelt med allt

Oavsett vilket av dessa två upplägg man väljer som utvecklare så finns det saker som upplägget med inbäddade kassor har svårt att hantera. Det rör sig om extra funktionalitet i kassan. Funktioner som inte är standard i WooCommerce från början utan som läggas till via så kallade extensions eller addons. Det kan röra sig om:

  • Val av leveransdatum.
  • Extra kassafält utöver ordinarie faktura- och leveransadresser.
  • Prenumerationsanmälan till nyhetsbrev. (Här kan du läsa mer om hur du gör detta i Klarna Checkout.)
  • Skapa konto i samband med order där kunden själv kan välja användarnamn och lösenord (detta kan dock genereras automatiskt i WooCommerce).

Har du behov av den här typen av funktionalitet behöver du kontrollera om just dina behov fungerar ihop med den kassalösning du är intresserad av.

Varför stöds inte extrafunktioner?

Det kan tyckas konstigt att dessa funktioner inte fungerar med en inbäddad checkout. Problemet är dock att med en open source-plafform som WooCommerce där grundidén är att allting ska vara enkelt utbyggbart genom extensions och teman, där finns det också en svaghet.

Olika extensions implementerar/utökar funktionaliteten på olika sätt. Olika teman visar kassan och dess kassafält på olika sätt. Det här är en stor skillnad mot ett proprietärt system där man som ansvarig kan kontrollera dess funktioner från ett centralt håll på ett tydligare sätt.

Successiv förbättring

Som modulutvecklare behöver vi på Krokedil börja med det som är standard i WooCommerce. Över tid är vår ambition att bygga produkter som är kompatibla med allt fler funktioner, teman och extensions. Vi jobbar aktivt med detta och släpper löpande uppdateringar som leder till en bättre upplevelse, både för dig som e-handlare men också för dina kunder.

Inlägget gjort