Lokal marknadsundersökning visar e-handelns populäritet hos unga

Vi har nu gjort en marknadsundersökning om e-handel och lokalhandel. Undersökningen riktade sig till ungdomar mellan 15 – 25 år i Arvika trakten. Syftet med undersökningen vara att ta reda på hur ungdomar mellan 15 – 25 år ser på handel och vilka olika faktorer som gör att man väljer e -handel framför lokalhandel och vice versa. I undersökningen deltog 32 st.

Ungdomar handlar helst online

Undersökningen visar att majoriteten av de tillfrågade föredrar att handla online framför att handla i en fysisk butik. De flesta motiverade det med att det är lätt och smidigt. Många skrev också att i onlinebutikerna finns ett större utbud att välja mellan och att man lättare kan hitta vart produkterna finns billigast, för att spara pengar. Några skrev också att de använder sig av refunder och bonusbay som är digitala bonus”kort”, där man får återbäring på det man köper i vissa onlinebutiker. De som föredrar att handla i en fysisk butik motiverar det med att man då kan se hur varan faktiskt är, om den passar, inte är defekt och vetskapen om vad man får så man inte blir besviken. Några svarade också att det känns tryggare att handla i en fysisk butik än i en onlinebutik.

Viktigt i en onlinebutik

I en onlinebutik tycker de som svarade på undersökningen att det är viktigt att butiken kan erbjuda faktura, 78,1% ser det som viktigt. Andra funktioner som också ansågs viktiga var snabb leverans, gratis frakt, direktbetalning, att butiken erbjuder ett brett utbud, att butiken är certifierad av Trygg e-handel och att de har en kundtjänst/ livechat. I en fysisk butik tycker de tillfrågade att det viktigaste är att en fysisk butik erbjuder bra service, det svarade hela 93,8%. Att butiken erbjuder kortbetalning ansågs också som viktigt.

I undersökningen frågade vi också vad det är som avgör vart man köper en viss produkt. 78,1% svarade då att det är priset och inte butiken. Anledningen till att så stor del svarade priset, skulle kunna vara att de som svarade på undersökningen är ungdomar mellan 15 -25, och generellt har man inte så mycket pengar i den åldern.

Sammanfattningsvis kan man väl konstatera att man väljer att handla där man själv tycker att det är smidigast, enklast, billigast. Men också på de butiker som de betalningsmöjligheter vi vill använda oss utav erbjuds. Och om man är man butiksägare i en mindre stad så kan det vara viktigt att även finnas digitalt för att vara mer konkurrenskraftig.

Av: Alva Mossberg

 

Top