Kontrollera och testa din WooCommerce-butik

Kontrollera och testa din WooCommerce-butik

Vi har skrivit flera artiklar med syftet att erbjuda hjälp till självhjälp. Det kan handla om att hålla WooCommerce och plugin uppdaterade eller guider till felsökning i WooCommerce. Andra gånger ställer vi in siktet lite mer specifikt, när vi skrivit om prenumerationer, beställningar som inväntar betalning eller att inte visa priser med noll decimaler.

Försök att ligga steget före

Det finns en ganska enkel och grundläggande sak som vi inte skrivit om hittills. Nämligen att regelbundet kontrollera och testa så din WooCommerce-butik fungerar som den ska. Göra kontroller så att dina kunder faktiskt upplever butiken så som du vill att de ska uppleva den. Det kan låta som tidskrävande och komplicerat med “kontroller”, men det handlar egentligen bara om att göra ett köp i din butik.

De allra flesta handlare gör ett antal sådana test när butiken först sätts upp. Vi vågar påstå att det inte finns någon som konfigurerar sin shop och öppnar upp den för köp, utan att själv kontrollera så allt fungerar. Men hur många fortsätter göra dessa tester? Så länge allt fungerar så fungerar det, eller hur?

Men vad händer när det inte längre fungerar? Beroende på typ av problem så kan det ta olika lång tid att upptäcka. Med konsekvensen att du får förlorad inkomst om det inte går att genomföra köp. Det kan också leda till frustration hos kunder, vilket också kan resultera i förlorade intäkter.

Visst vore det smidigt om det är du som upptäcker felen, stora som små? En perfekt kund upptäcker ett fel, berättar detta för dig och lägger sen sitt köp när problemet är åtgärdat. Men det är nog ganska säkert att anta att, om du inte är helt unik med din produkt, de flesta som stöter på ett problem letar upp något annat ställe att handla från. Att själv testa sin butik är ingen garanti för att det aldrig blir fel, men du har större möjligheter att minska riskerna.

Gör testköp

Som vi nämnde tidigare behöver inte kontrollerna vara mer komplicerade än att du köper något av dig själv. Detta går exempelvis att göra med testuppgifter i en stagingmiljö. Men ibland kan det faktiskt vara bra att göra ett riktigt köp för riktiga pengar. Då finns det inga frågetecken, då har du exakt samma upplevelse som dina kunder.

Hur du väljer att göra en kontroll genom att göra ett riktigt köp är upp till dig. Att skapa en billig produkt för några kronor, eller om du skapar en rabattkod, är exempel på tillvägagångssätt. Att göra ett köp som du sen återbetalar är ett annat sätt. Då testar du flera saker på samma gång. Speciellt om du genomför flera köp, med olika metoder.

Utökade kontroller

Nu när du har testat att kundresan är som du vill att den ska vara kan det vara bra att passa på att göra lite ytterligare kontroller. Jämför din beställning så den stämmer överens med den orderdata som finns när du loggar in hos din betaltjänstleverantör. Stämmer alla summor? Är momsen och frakten rätt? Blev det registrerat att du valde en annan leveransadress?

Har du ett affärs- eller ekonomisystem kopplat till din butik? Gör samma kontroller där som du gör hos din betaltjänstleverantör. Dubbelkolla så all orderdata stämmer.

Blev fraktvalen rätt? Beroende på hur din butik är uppsatt och hur avancerade fraktval du har kan dessa kontroller så klart se olika ut. Men om dina kunder har möjlighet att välja fraktleverantör och/eller utlämningsställe är detta också ett flöde du bör hålla dig uppdaterad kring.

Förstå kundupplevelsen

Att själv kontrollera och testa flödet i sin WooCommerce-butik är inte bara bra för att hitta eventuella fel. Det kan även handla om något så enkelt som att förstå flödet. WooCommerce, WordPress, teman och plugin uppdateras. Det sker löpande utveckling på alla komponenter i en WooCommerce-butik. Ibland uppstår det i samband med detta konflikter mellan plugin som tidigare var kompatibla. På samma sätt som en konflikt kan uppstå i samband med en uppdatering, så kan samma konflikt lösas i samband med att en ny version släpps. Andra gånger så kanske det skett förändringar hos betalleverantören, som gör att saker ser lite annorlunda ut.

Undvik otrevliga överraskningar genom att först uppdatera i din stagingmiljö.

Ju större kunskap du har om hur dina kunder upplever din butik, desto större chans är det att du snabbt kan svara på eventuella frågor. Eller göra förändringar för att åtgärda problem, eller bara göra förbättringar. Du vinner ganska mycket på att lägga några minuter på att göra ett köp då och då.

Utvalda WooCommerce plugin

featured-post-purchase-upsell-2024

Post Purchase Upsell för WooCommerce

Öka ordervärdet och få högre intäkter. Med Post Purchase Upsell kan kunden lägga till ytterligare produkter till sin beställning efter att de genomfört ett köp. De väljer enkelt vilka av de valbara produkterna de vill lägga till och uppdaterar sin order med ett klick.
featured-krokedil-product-documents

Krokedil Product Documents

Krokedil Product Documents för WooCommerce gör att du kan välja, redigera och bifoga ytterligare produktrelaterade dokument, som t.ex. tekniska specifikationer eller monteringsanvisningar, till dina produkter.
featured-shipping-connector

Krokedil Shipping Connector

Boka leveranser hos nShift direkt från WooCommerce med Krokedil Shipping Connector när du låter dina kunder själv välja leveranssätt och utlämningsställe med nShift Checkout eller Klarna Shipping Assistant.