Intervju: Urban Lindstedt om e-handeln nu och i framtiden

Han började som journalist och är nu e-handelsexperten som driver uppkopplat.se och den välbekanta podcasten e-handelstrender. Vi har träffat Urban Lindstedt och pratat om allt som har med e-handel att göra.

Den digitala nyfikenheten

Under 7 år drev Urban själv en e-handel där han sålde yogamattor. Att praktiskt ha roddat en e-handel har gett honom en viss status som föreläsare inom området. Efter ett tag kände han ändå att han behövde fokusera och valde att lägga ner sin e-handel.
– Problemet med mig som är nyfiken och digital är att det blir väldigt lätt att hitta nya roliga grejer att jobba med. Det var ju ett stort steg för mig att lägga ner den här butiken. Jag la rätt mycket tid på den och investerade ju en hel del pengar i den, säger han.

Inte bara en dans på rosor

Erfarenheterna kring att själv driva e-handel, träffa och samtala med människor i e-handelsbranscher har gjort det tydligare och tydligare för Urban hur svårt det egentligen är med e-handel. Han berättar att han ofta stöter på fantastiska företag där folk med stor ambition och drivkraft klarar att starta och lyckas med sin e-handel. Det är dock svårare och kräver mer tid än vad man egentligen tror att driva en butik på webben, så att betala för hjälp lönar sig i längden.
– Om alla fattade hur svårt det var från början så skulle ingen starta en, säger han.

Urban pekar på vikten av att hitta en nisch för att lyckas med sin e-handel idag.
– Nu ska jag inte bara skylla på nischen för hade jag gjort det rätt hade jag kanske inte behövt lägga ner min yogabutik. Såhär i efterhand tror jag att det kanske hade kunnat gå lite bättre om jag hade hittat en typ av nisch, det tror jag. Det är ju svårt. Många tror ju att e-handel är någon sorts silverkula som ska fixa allt och så trodde jag ju också, menar han.

Urban beskriver det som att e-handel antingen kan vara en säljkanal eller den viktigaste säljkanalen.
– Jag tror att amatörer får uppfattningen att man ska starta en e-handel och det är ett tankesätt man ska försöka komma bort ifrån. Man har någon typ av försäljning och då kan e-handel vara en fantastisk kanal. Men det man egentligen startar är ju en verksamhet, säger han.

En framtida utveckling

E-handeln har under de senaste åren förändrats och fortsätter hela tiden att utvecklas till det bättre tycker Urban. En av de delar som han tycker blivit bättre de senaste åren är logistiken.
– Jag tycker ändå att man ser en innovationskraft inom logistiken. Det produceras en hel del olika typer av levaranssätt. Man kan titta på Apotea, som jag ser kanske är de mest spännande e-handlarna i Sverige. De har ju byggt upp en egen hemleveranstjänst i samarbete med en logistikaktör. Bara för att de inte tyckte att hemleverans tjänsterna var tillräckligt bra. Logistiken blir bättre och bättre, säger han.

“Finns du inte på internet, så finns du inte”

En digital närvaro

Ibland kanske inte e-handeln är det bästa för alla verksamheter. Att bara finnas digitalt är idag viktigt. Enligt Urban räcker en hemsida där kunderna kan gå in och se vad du erbjuder, vart du finns och hur man tar kontakt med dig.
– Finns du inte på internet, så finns du inte. Det är så det ser ut idag, menar Urban.

Att marknadsföra sig digitalt är något som viktigt. Urban diskuterar automatisering av e-post som en utvecklingsmöjlighet för webbutikerna. Det kan vara efter-köps-mailkampanjer och abandon cart funktioner. Att vi konsumenter inte gillar reklam i mailen stämmer inte riktigt, menar Urban. Så länge reklamen är individuell eller personanpassad så ser vi det inte som spam. Ett annat sätt att marknadsföra sig digitalt är via sociala medier som instagram. Många e-handlare har haft fina framgångssagor tack vare det sociala mediet.
– Jag ser många e-handlare som är duktiga på instagram. Personligen tycker jag att instagram är mycket roligare än facebook.
Ett praktexempel på ett företag som lyckats genom sociala medier är Daniel Wellington som nyligen hamnade på första plats när tidningen Incs listade Europas snabbast växande företag.
– Jag har aldrig sett något liknande case som är så sjukt. Det handlar inte bara om tillväxten utan om vinstmarginalen. Jag vet ju att han är en snackis på internationella konferenser. Jag tycker de är skitfula hans klockor. Men hatten av för honom, och hatten av för alla de som lyckas.

Inlägget gjort
Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *