Vi har tidigare gett tips och trix om hur du ska tänka när du ska bygga varumärken som bidrar till livsstilar och identiteter. Läs det inlägget här. Nu ska vi istället fokusera på att bygga varumärket i det sociala mediet Instagram.
Vad är Instagram?
Instagram lanserades i oktober år 2010 och är en gratis mobilapplikation för fotodelning och ett socialt nätverk. I appen kan du dela bilder och rörligt innehåll som du själv skapar och dela med dig av det till dina följare. Du kan också dela vidare ditt innehåll till andra sociala medier som ex. Facebook och Twitter. 44% av svenskarna hade år 2016 Instagram. I juni 2016 nådde Instagram 500 miljoner användare. Vi kan med dessa siffror konstatera att det helt klart är en social kanal där man som företag borde finnas.
Hur ska man tänka då?
Eftersom det sociala nätverket bygger på att man delar bilder eller rörliga bilder kräver det finns eftertänksamhet i vad man publicerar. Fokuset ska därför ligga på att få bra bilder. Det är ingen som ens kommer orka titta på din bildtext om inte bilden är tilltalande och fångar upp intresset.
För att bygga ditt varumärke i en kanal som Instagram behöver bilderna och innehållet gå i linje med vilka värderingar och identitet ditt företag har. Har du ett företag som säljer klara produkter är det väldigt tacksamt att visa dina produkter i ett kontext eller i olika användningsområden. Inredningsprylar i fina inspirationsbilder eller kläder i olika outfits. Bilderna bör ge tittaren ett mervärde. Om du säljer tjänster kan du istället ta bilder för att förklara dem eller på kunder som använder dina tjänster.
Dela med dig
För att bygga ett förtroende och en relation med dina kunder, se till att dela med dig av det som händer på företaget dagligen. Var inte rädd för att lägga upp för mycket bilder. Ju fler uppdateringar, ju större chans är det att du når ut till rätt person. Dina tittare vill se när du packar upp nya produkter, när du har speciella erbjudanden, när du har nöjda kunder eller när vi sitter på möten och planerar framtiden för företaget. Det ger ett mervärde till kunden genom att du bygger en relation och därigenom också ett varumärke. Ett inlägg med mervärde ger oftast mer än ett erbjudande på Instagram.
Tänk på dina värdeord eller kärnvärden
Vill du att ditt företag ska uppfattas som hjälpsamt och personligt? Kommunicera det i dina bilder! Ta en bild på när nån i din personal hjälper en kund att välja ut rätt produkt. Vill du att ditt företag ska uppfattas som tryggt och proffesionellt? Kommunicera det i dina bilder. Ett bra tips är, att för varje bild du tar, tänka på något av dina värdeord och se om bilden kan reflektera det ordet.
Men texten då?
Även om Instagram är ett bildbaserat medie så spelar ändå texten roll. Den får inte vara för lång och krånglig, men den får inte heller vara för kort och intetsägande. Använd dig gärna av hashtags, sociala nätverk bygger på det för att du ska kunna hitta innehåll som passar just dina intressen. Om du ex. har lagt upp en bild på en vas kan du använda dig av #inredning #inredningsinspiration #vas #blommor. Kika gärna på hur andra har gjort.
För att sammanfatta
- Bra bilder och texter som går i linje med dina kärnvärden och ditt företags identitet.
- Skapa mervärde för tittaren.
- Bygg en relation med dina följare genom att dela med dig.
- Använd relevanta hashtags som beskriver din verksamhet eller bilden.