Black Friday – ett fenomen som bara växer och växer i omkrets. Men vad är egentligen historien bakom Black Friday och hur kom det till Norden? Här kommer en liten bakgrund till dagen som idag beräknas vara större än mellandagsrean.

Black Friday kommer från USA

Black Friday är från början klämdagen som kommer efter Thanksgiving som varje år infaller den 4 torsdagen i November i USA. Det har länge varit USA:s största shopping- och readag. Det är många som besöker sina släktingar runt om i landet vilket betyder resor och de flesta tar ut en klämdag på fredagen för att spendera hela helgen med sina nära och kära. Även om Black Friday inte är någon officiell ledig dag i USA är skolor och många arbetsplatser stängda. Därför är fredagen en perfekt dag att ha rea. För många är detta också startskottet för att börja julpynta och julskylta. På Black Friday i USA öppnar alla butiker tidigare än vanligt, 5 eller 7 på morgonen och stänger väldigt sent, ofta runt 23-tiden på kvällen. Här kan man se hur galet det kan vara på vissa shoppingcenter i USA när de öppnar på Black Friday.

Black Friday invaderar Norden

Från början har Norden och Sverige inte hängt på trenden med Black Friday, men 2013 började flera svenska butikskedjor och e-handlar med speciella erbjudanden den dagen. Bland annat Cdon som var bland de första i Sverige att haka på rea trenden. Året därpå hängde fler och fler på som Elgiganten, Siba, Mediamarkt, Lekmer och Apple. Och sedan dess har fler och fler hakat på och i år beräknas rean blir större än någonsin och vissa menar till och med att det kommer att slå mellandagsrean.

Black Friday … Black Weekend … Black week?

Många stora butikskedjor smygstartar rean några dagar innan fortsätter hela helgen. Vad som verkar bli mer och mer vanligt är att företagen planerar kampanjer hela veckan som sedan leder fram till den stora dagen. Det fortsätter gärna över hela helgen och avslutas dagen efter med det som heter Cyper Monday som är e-handels motsvarande readag. Under dagen kör exempelvis modejätten Nelly.com nya specialerbjudanden varje timme, Elgiganten öppnar sina varuhus kl 07.00 och Sportamore.se kör 30-70% på allt.

Readagens påverkan? 

Med gott kommer också ont. Black Friday är inte bara bra priser och erbjudanden. Helgen präglas också av bedrägerier och är en påminnelse om hur vårt konsumtionsbegär har ökat de senaste åren. Många handlar bara för att det är billigt och massa röda priser och tänker inte på hur vår konsumtion påverkar miljön. Funfact är att dagen efter Black Friday är ”en köpfri dag” i våra kalendrar. Polisen varnar om att hålla koll på sina bankkort i shoppingträngsel och hålla ögonen öppna för bluffsajter på nätet.

Nu när du har kolla på historien bakom dagen och vilka risker som finns är det bara att ge sig ut i trängseln, happy shopping!

Utvalda WooCommerce plugin

featured-partial-delivery

Partial Delivery för WooCommerce

Partial Delivery för WooCommerce möjliggör att handlare kan dela upp en beställning på flera försändelser. Via ett logiskt gränssnitt kan du skicka en eller flera artiklar i varje leverans.
featured-post-purchase-upsell

Post Purchase Upsell för WooCommerce

Öka ordervärdet och få högre intäkter. Med Post Purchase Upsell kan kunden lägga till ytterligare produkter till sin beställning efter att de genomfört ett köp. De väljer enkelt vilka av de valbara produkterna de vill lägga till och uppdaterar sin order med ett klick.
featured-krokedil-shipping-connector

Krokedil Shipping Connector

Boka leveranser hos nShift direkt från WooCommerce med Krokedil Shipping Connector när du låter dina kunder själv välja leveranssätt och utlämningsställe med nShift Checkout eller Klarna Shipping Assistant.