Highlights ur Dibs e-handelsrapport 2017

En av Krokedils många partners är Dibs. Dibs är ett betalsätt som vi på Krokedil har utvecklat en modul till. De har precis släppt sin årliga e-handelsrapport som handlar om hur e-handelns marknaden ser ut i Sverige 2017. När vi läste den hittade vi massa intressant och kul information. Här kommer därför en snabb sammanfattning med några av de många intressanta punkter som togs upp.

Viktigt att tänka mobile first

Att handla på nätet bli bara vanligare och vanligare, vilket är något som vi tror att de flesta är medvetna om. Från förra året har det skett en ökning i e-handelsmarkanden med hela 9% och de senaste 4 åren har marknaden ökat med 45%. Att handla på nätet kan vi därför förstå blir allt vanligare, och vanligast är det bland de som är 25-35 år. Det är kanske inte så förvånande att 68% av dessa handlar på mobilen, en trend vi sett de senaste åren. En viktig och nästan obligatorisk del för alla e-handlar blir därför att ha en mobilanpassad webbplats och tänka mobile first.

Svenskarna tycker Swish är enkelt

Ett annat resultat som vi kan se i Dibs e-handels rapport är att 44% av de som handlar på nätet någonting också har avbrutit ett köp. Det finns många olika anledningar men den anledningen som flest upplever är att webbutiken inte erbjöd rätt betalsätt. Att erbjuda rätt betalsätt för just din målgrupp är viktigt för att få kunder att genomföra ett köp, alternativt ge kunden flera betalningsmöjligheter. De allra flesta väljer att betala med kort eller faktura, men ett betalsätt som gjort genombrott är Swish. 71% av svenskarna upplever att Swish är den enklaste betalmetoden, däremot tycker de att det är Swish som känns minst säkert.

Vilka varor föredrar svenskarna att köpa online?

42.3 miljarder kronor är det totala omsättningen av varor online. Kläder, skor och accessoarer (52%) är inte så förvånande den största varugruppen som svenskarna väljer att handla online. Kropp och hälsa kommer sedan på andra plats med sina 49% . Något som verkar vara en ökande trend bland svenskarna är inköpen av dagligvaror. 21% av svenskarna köper dagligvaror på nätet.
Detta är några av de intressanta resultat du kan hitta i Dibs e-handelsrapport. Vill du läsa rapporten hittar du den här.
Inlägget gjort