Felsök orderbekräftelse på e-post

Ibland får vi frågor om varför ingen beställningsbekräftelse skickas ut via mail.
Detta är vanligtvis inte en bug eller fel i våra plugins eftersom de inte skickar ut några e-postmeddelanden då vi förlitar oss på WooCommerce-funktionalitet för detta.

WooCommerce, och de flesta plugins som skickar e-post, gör detta med funktionen wp_mail() som är en kärnfunktion i WordPress. I de flesta fall, om e-post inte skickas/tas emot, är det inte ett problem med vårt plugin eller WooCommerce utan med inställningar för e-post hos ditt webbhotell.

Detta är en ganska enkel sak att felsöka själv initialt och en bra resurs att börja med är WooCommerce – Email FAQ.

Vi har valt att lyfta fram några av de frågeställningar som nämns i artikeln ovan som förhoppningsvis kan hjälpa dig att hitta en lösning, så läs vidare.

Felsök orderbekräftelse e-post i WooCommerce

Kontrollera om ordern inväntar betalning

Om dina nya beställningar har statusen Inväntar betalning ska inget e-postmeddelande ha skickats ännu (enligt standardinställningarna i WooCommerce). Väntande beställningar är beställningar där kunden valde Slutför köp men lämnade betalningssidan eller om betalningen nekades av betaltjänstleverantören.

Kontrollera dina inställningar för e-post

Beställningar som är korrekt uppdaterade till Behandlas ska generera ett e-postmeddelande.

Ett möjligt problem är att du felaktigt råkat inaktivera e-post från att skickas. Dubbelkolla att ”Aktivera det här e-postutskicket” är markerat för Behandlar beställning i WooCommerce> Inställningar> E-post. Ytterligare ett test kan vara att ställa in E-post format till vanlig text.

Kontrollera om e-post skickas men inte tas emot

Om e-postutskick är aktiverade och beställningar uppdateras till Behandlas kan det finnas ett problem i leveransen till en mottagare. Detta kan vara ett spamfilter som klassificerade dina e-postmeddelanden som skräppost och stoppade dem. Att installera ett plugin som loggar utgående e-post, som WP Mail Logging, kan hjälpa till.

Installera WP Mail Logging och gör en testorder för att se till att WooCommerce/WordPress faktiskt skapar ett e-postmeddelande i din WordPress-installation.

Inget e-postmeddelande skapas

Om e-postmeddelandet inte skapas och inte syns i WP Mail Logging-pluginet måste du, handlaren, kontakta din utvecklare/ditt webbhotell angående detta.

Ett e-postmeddelande skapas

Om e-postmeddelandet skapas i WP Mail Logging, men det fortfarande inte skickas något meddelande, finns det troligen ett autentiseringsproblem med e-postadressen för butikens ägare som används i WordPress/WooCommerce-inställningarna för e-post. Se till att du använder en e-post med din egen domän. Att använda något som Gmail eller Yahoo kan orsaka att den deklarerade avsändaren och den faktiska avsändaren inte stämmer överens.

Den mottagande servern betraktar då ditt mail som skräppost och låter det inte gå igenom till kundens brevlåda. I bästa fall får de det i sin mapp för skräppost. Ett bra sätt att kontrollera valideringen och få bra förslag på hur du bättre validerar din e-post är att använda: https://www.mail-tester.com/

Ett annat sätt att se till att e-postmeddelanden levereras som de ska är att försöka använda en extern SMTP-tjänst som Sendgrid, Mailgun eller en liknande tjänst.

Om du har gått igenom stegen ovan och kollat den mer omfattande dokumentationen på de externa länkarna men fortfarande har ett problem som du tror kan orsakas av vårt plugin är du naturligtvis välkommen att kontakta vårt supportteam.

Lycka till!

Top
0

Din varukorg