En guide till att felsöka problem i WooCommerce före du skapar ett supportärende

När du stöter på problem i din WooCommerce-butik behöver du felsöka och undersöka orsaken till problemet. I vissa fall är det enkelt att se vilket plugin (eller vilken del av din WordPress-webbplats) som orsakar problemet, men eftersom merparten av alla WooCommerce-butiker har en mängd plugins installerade kan det vara svårt att omgående se vad som orsakar problemet.

Före du lägger tid på att skapa ett supportärende (eller före du vet till vilken plugin-skapare du ska vända dig till) kan det vara en bra idé att försöka lokalisera orsaken till felet själv. Eller åtminstone – försöka klargöra var felet dyker upp och förbereda supportärendet så mycket som möjligt. Genom att göra det blir ärendet enklare att hantera och felet troligtvis löst på en kortare tid än ett oförberett ärende.

Här kommer några tips på hur du hur du felsöker problemet själv:

1. Uppdatera till senaste version

En bra grundregel är att hålla WordPress och installerade plugins uppdaterade. Ett bra sätt att starta felsökningen är därför att kontrollera så att dina plugins är uppdaterade.

2. Läs dokumentationen

Om du vet vilket plugin (eller tema) som orsakar problemet – kolla dokumentationen. Det kan tyckas uppenbart och något som du redan gjort när du installerade pluginet, men en stor del av användarna läser faktiskt inte dokumentationen. Om du hör till dem som faktiskt läser den – nya versioner av pluginet släpps och ibland uppdateras även dokumentationen. Det kan vara en bra idé att kolla igenom den igen :).

3. Skapa en staging-miljö

Undvik att felsöka i produktion. Att ha kunder som försöker genomföra köp i din webbutik samtidigt som du gör ändringar i jakten på att hitta lösningen på ett problem är inte optimalt. Ett bättre sätt att undersöka problemet är att klona hela webbplatsen och installera den i en testmiljö. Flera webbhotell erbjuder en-klick-staging-funktion via sin kontrollpanel. Om din hosting-leverantör inte erbjuder detta så kan du kika närmare på plugins som Duplicator och WP Staging.

4. Avaktivera andra plugins

Ett av de vanligaste problemen är konflikter mellan installerade plugins. Även om felet tydligt verkar vara knutet till ett plugin så kan den bakomliggande orsaken komma från ett annat pluign. För att felsöka detta så kan man avaktivera alla andra plugin och sedan aktivera ett plugin i taget tills felet uppstår igen. Då vet du vilket plugin som orsakar konflikten.

Om du upplever problem med någon av Krokedils betalmoduler brukar vi rekommendera att du avaktiverar alla plugins utom WooCommerce och betalmodulen i fråga. Därefter fortsätter du med aktiveringen av ett plugin i taget tills att du kan återskapa problemet igen.

5. Byt tema

I vissa fall orsakas problemet av det tema du använder. Eftersom många teman innehåller en hel del funktionalitet (likt ett plugin) så kan konflikten även orsakas av temat.

En bra idé är att navigera till –> Utseende –> Teman. Ladda ner temat Storefont (standardtemat för WooCommerce från Automattic) och tillfälligt aktivera det temat istället för det du använder.

6. Slå på Debug

Vissa fel kan skapa PHP errors och warnings. Genom att läsa dessa felmeddelanden ökar möjligheten spåra var felet kommer från. Genom att slå på debug-loggning i WordPress kan du börja läsa dessa felmeddelanden. I din wp-config.php fil anger du följande:

define( 'WP_DEBUG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', false );
define( 'WP_DEBUG_LOG', true );

WP_DEBUG true innebär att loggning ska vara aktiverad.
WP_DEBUG_DISPLAY false innebär att notices, warnings och errors inte ska skrivas ut på webbsidan.
WP_DEBUG_LOG true innebär att notices, warnings och errors skrivas till och sparas i filen debug.log, som du hittar i mappen wp-content.

7. Skapa ett supportärende

OK, om du har kommit så här långt och ännu inte lyckats lösa felet så har det blivit dags att skapa ett supportärende. Nu har du bra koll på vad som är fel. Du har uteslutit andra plugins som kan påverka felet du upplever. Du har även en miljö färdig för felsökning där supportpersonalen enkelt kan jobba vidare i jakt på lösning av problemet (utan att det påverkar din riktiga webbutik och dina kunder).

När du skapar ett supportärende föreslår jag att du:

  • Förklarar problemet så tydligt och concist som möjligt.
  • Förklarar hur man kan återskapa felet.
  • Lägger med en länk eller en referens till en order eller sida där felet visas.
  • Skickar med ett WP admin-login så att supportpersonalen kan logga in och felsöka problemet närmare.

Genom att gå igenom ovanstående steg ökar du chansen att lösa ditt problem på ett snabbt och effektivt sätt. Oavsett om du lyckas lösa felet själv eller om du kommer så långt som till steg 7 där du behöver skapa ett nytt supportärende.

Lycka till!

Inlägget gjort
Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *