Känner du dig förvirrad i riktlinjer på webben? Här kommer en kort guide för dig.
Do’s
- Investera i skapandet av en professionell och säker webbplats för ditt företag.
- Försök att hålla innehållet enkelt. För mycket text och påtryckningar kommer påverka din image.
- Gör dina kontaktuppgifter lättillgängliga. De ska helst redan finnas på första sidan.
- Använd typsnitt och färger som är lätta att läsa för din besökare.
- Skapa ett navigationsfält som gör det enkelt för din besökare att hitta rätt innehåll.
- Försök att ha minst 250 ord och 1-3 bilder per sida på din webbplats.
- Se till att din hemsida går att optimera i alla olika enhet som plattor, mobil och dator.
- Länka till dina sociala medier. Se till att innehållen på de olika kanalerna du har speglas i alla kanaler.
- Om det är möjligt – ha med tidigare kundreferenser eller cases. Ett smart sätt att bygga förtroende.
- Se till att kommunikationen genomgående är enkel att förstå, även för dummies. Använd inte för svåra branschtermer – vems om helst ska kunna förstå dina texter.
Don’ts
- Underskatta inte vikten av att ha en säker webbplats där uppdateringar och backuper sker dagligen.
- Publicera inte orelevant innehåll. Besökaren behöver inte alltid veta allt om dina produkter/tjänster med en gång.
- Överkomplicera inte ditt kontaktformulär. Det ska vara lätt att ta kontakt med dig.
- Besökaren ska kunna hitta det de söker på 10 sekunder – annars kommer de lämna din webbplats.
- Ljusa färger på bakgrunder och mörka färger på text eller vice versa är ett krav för att besökaren ska kunna läsa ditt innehåll.
- Om det inte är blogginlägg så försök att inte ha för mycket text.
- Håll din webbplats uppdaterad. Bestäm hur ofta det ska komma nytt innehåll på din webbplats och låt det inte gå för långt mellan dem.
- En syfteslös webbplats är inget att ha. Ha ett klart syfte med din webbplats. Att sälja. Att informera. Att visa. Låt detta syfte genomsyra allt du gör på webben.
- Underskatta inte vikten av att ha en webbplats som är tydlig och enkel att förstå.
- Ju fler kockar, desto sämre soppa. Utnämn nån som är ansvarig för webbplatsen och låt denne sköta den mesta kommunikationen. Om det är för många som är inblandade kan det ge en otydlig bild av företaget.