digital innehållsstrategi

En digital innehållsstrategi till din webbplats

Säg att du har bestämt dig för att köpa en ny produkt. Du vet ungefär vad du är ute efter men vill veta mer om vilket utbud det finns, vad de olika företagen erbjuder och vart du kan få tag i en produkt. Vad gör du då? Googlar. Du jämför, analyserar, väger för och nackdelar mot varandra innan du bestämmer du slutligen bestämmer dig för ett köp. Du gör samma sak när du vill söka information om någonting. Som företag med en webbplats eller webbutik är det därför extra viktigt att idag ha en digital innehållsstrategi.

Ett barn behöver sina föräldrar

När du har lanserat din webbplats eller din webbutik känns det ofta som att det stora jobbet är över. Du har arbetat länge med webbplatsen tillsammans med utvecklare, designers eller liknande och äntligen är den färdig för att exponeras för dina kunder. Men det är egentligen då det riktiga arbetet börjar. Precis som ett barn behöver en webbplats någon som guidar den. Det är här arbetet med en digital innehållsstrategi kommer in i bilden.

Vilken ingång tar de?

Det första du behöver veta och tänka på när du ska göra en digital innehållsstrategi är att tänka på frågan ”vart kommer mina besökare ifrån?” Som vi diskuterade tidigare så kommer de allra flesta besökarna idag från en googlesökning. En googlesökning leder inte heller alltid användarna in på startsidan eftersom Google indexerar alla sidor på din webbplats så kan användarna ta sig in överallt. Det är självklart viktigt att startsidan på din webbplats är bra och logisk, men tänk på att alla sidor du har publicerade kan vara det första en besökare från google ser när de klickar på en länk. Därför bör lika mycket jobb läggas på innehållet på alla sidor som på startsidan.

I början när du lanserar en ny webbplats eller webbutik är, eller bör, logiken vara ganska självklar. Innehållshierarkin är noga uttänkt efter ett koncept, men ju mer nya sidor som tillkommer eller sidor som tas bort så kan det påverka webbsidans uppbyggnad. Gå igenom din webbplats några gånger om året och se till så det inte finns länkar till borttagna sidor eller nya sidor som inte får någon uppmärksamhet alls eftersom de inte är länkade någon annan stans ifrån.

Vad vill de veta och vad ska de göra?

Vad gäller informationen som du har på dina sidor på din webbplats, är det bra att tänka på vad du vill att de ska veta när de har läst klart informationen och vad du vill att de ska göra efter det. Ska de klicka sig vidare någonstans, ska de ta kontakt med dig, ska de beställa en produkt eller dela med sig av informationen till andra? Ge dem först informationen och se sedan till att det är enkelt för dem att gå vidare till vad du vill att de ska göra.

Hur?

All denna information om vilka sidor som används mest och vilka sidor som blir ingången från Google finns att nå via mätverktyg, till exempel Google Analytics. Utveckla sidorna efter detta och analysera vilka sidor som är den största ingången, lägg tid på innehållet på de sidorna först. Hur kan ni sedan jobba med de andra sidorna för att få mer trafik? Länka de sidorna som har lite trafik från de som har mycket trafik exemplevis. Testa olika former och se vad din besökare gillar bäst. Det är i slutändan de som ska vara nöjda.

Ett bra tips

Det finns mycket man som företag kan jobba på när det gäller sin digitala närvaro, och den digitala innehållsstrategin är en av de sätten man kan använda för att komma vidare. Ett tips som dock alla bör ta med sig när det gäller innehållet på webben är att anpassa språket efter kunden. Rubriker och texter kan vara självklara i betydelsen hos er som jobbar på företaget, men en besökare som inte har en aning om vad ni jobbar med eller vad ni erbjuder måste få en enkel och tydlig beskrivning annars tappar ni dem direkt.

För att sammanfatta

  • När du ska arbeta fram en digital innehållsstrategi bör du alltså ha med dessa punkter:
  • Vart kommer dina besökare ifrån? Vilka är ingångsidorna? Lägg lika mycket energi på dem som på startsidan.
  • Ge dina besökare information och sedan en tydlig instruktion om vad de ska göra med den informationen.
  • Mät och analysera dina sidor i mätverktyg som Google Analytics.
  • Anpassa innehållet till dina besökare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *