Det här med att ”finnas” på Facebook

Att du ska ha en Facebook sida för ditt företag är ingen nyhet och många har insett fördelarna med att använda Facebook i sin dagliga verksamhet. Men du kanske är nyfiken på hur du ska lyckas ”finnas” på allra bäst på Facebook och vad den egentliga nyttan med Facebook är för ditt företag.

Den personliga sidan

Facebook är ett socialt nätverk där människor är vana att se personliga inlägg från sina vänner och bekanta. Du gör därför rätt i som företag att försöka dela så mycket personligt innehåll som möjligt. Att annonsera och göra reklam kan också vara gynnsamt, men är du ett mindre företag duger det ofta med att bara visa dina kunder vad du gör om dagarna, vilka produkter du har och när ni har bra erbjudanden som dina kunder vill ta del av.

Det rörlig innehållet

Facebook fortsätter att utvecklas tillsammans med de som använder sig av mediet. I början räckte det med textinlägg, sedan har det viktigt med bilder men nu är det rörligt innehåll som är det ”nya svarta”. Det behöver inte alltid vara en producerad reklamfilm utan kan här också räcka med en liten filmsnutt på 10 sekunder där du visar upp någonting nytt eller beskriver ett bra erbjudande. En Facebook användare tenderar i längre utsträckning att titta på ett rörligt innehåll i deras feed än en lång text.

Tvåvägskommunikation

Med Facebook får du inte bara ett ställe där du kan marknadsföra ditt företag och dess varumärke utan också en bra kanal för att prata med dina kunder. Integrera dem i ditt innehåll, ställ frågor och undersök vad de tycker. Facebooks meddelande funktion kan du effektivt använda som en kundserviceportal eller supporthanterare. Glöm inte bort ordet ”sociala” i sociala medier.

Ge dem värdefullt innehåll

Slösa inte bort din plats i dina kunders feed med något som inte är värdefullt för varken dig eller kunden. Ge kunden någonting de konkret kan använda sig utav, dela med dig av dina kunskap. Säg att du säljer tält – dela med dig om dina tips när man ska köpa tält, tipsa om bra ställen att tälta på eller hur man bäst underhåller sitt tält. Försök att sätta på dig betraktarens glasögon när du bestämmer innehåll.

”Det enda jag inte har är tid”

Sen kommer vi till den punkten som de flesta företag ser som den största utmaningen när det gäller digital närvaro överlag. Det finns inte nog med tid för att hålla på att uppdatera sociala medier om dagarna. Här är det bästa tipset jag kan ge – PLANERING! Det kan tyckas klyschigt och uttjatat men det är det enda som faktiskt fungerar riktigt bra. Här kan du läsa mer om hur du planerar din digitala närvaro.
Våga satsa på att vara aktiv på Facebook för där är möjligheterna näst intill oändliga med vad du kan göra. Och det bästa av allt är att du kan få detaljerad statistik om dina kunder och det du publicerar – så du kan fortsätta utvecklas digitalt.
Inlägget gjort