Granngården hjälper dig bli av med mördarsniglar, Agria djurförsäkring har en videoserie som heter ”Valpskolan” och Santa Maria delar med sig av ett recept på smördegsflarn med krämig brie och rökig chipotle. Detta är exempel på det som idag har blivit populärt inom marknadsföringsbranchen, nämligen content marketing. Vill du veta mer om varför och hur du ska använda dig av content marketing? Perfekt, har kommer ett inlägg på ämnet.
Content marketing gynnar ditt företag
Content marketing översatt till svenska kallas för innehållsmarknadsföring. Det är dock inte vilket innehåll som helst, det måste vara effektivt och väcka känslor hos din målgrupp. Innehållet ska ha en bakomliggande story som identifierar ditt företags varumärke och som ger dig den identitet som du vill åt. Lyckas du med detta kan du räkna med stärkt kundlojalitet och varumärkesmedvetenhet, men också generell affärsnytta. Det är det som är syftet med content marketing – att förändra eller förstärka beteendet som gynnar ditt företag.
Hur går man tillväga?
Det spelar ingen roll hur stort eller litet ditt företag är, content marketing är ett vinnande koncept för alla. Det du måste börja med är att identifiera ditt företags varumärke och lägga upp en strategi kring det. Här kan du läsa om hur du går tillväga för att analysera företagets varumärke och identitet. När du gjort det är det bra att återvända till din målgrupp. Vad har ditt företag för speciella kunskaper som dina kunder skulle uppskatta att du delade med dig av? Vi kan exempelvis titta på företaget Arla. Arla är ett kooperativ som gör mjölkprodukter, men om du går in på deras hemsidan kan du ta del av en massa mer än det. De har dels storytelling om bönderna, kossorna och deras arbete i form av korta filmsnuttar. De har också en receptbank som heter duga där du kan få veta hur deras produkter kan användas i mat och bakverk. Detta är ett företag som jobbar mycket med content marketing. De ger inte bara kunden ett mjölkpaket i handen utan också ett recept på pannkakor och historien om hur mjölkpaketet hamnade i deras hand.
Hitta ditt sätt och din story
När du väl har hittat det content som du tror att din målgrupp skulle uppskatta, välj rätt form och kanal för att producera det. Är det skriftligt i form av en kundtidningen eller ett blogginlägg på företaget hemsida? Vill du dela med dig av din expertis i podcastform? Vill du göra tutorials i videoform som du kan dela på dina sociala kanaler? Äger du en inredningsbutik där du vill inspirera genom fina bilder på ett instagramkonto? Hitta ditt sätt och testa dig fram.
Det kan visa sig att det content som du trodde din målgrupp uppskattade inte funkar alls, då är det bara att tänka om tills du hittar din grej. Om du vill ha hjälp och vägledning i detta finns det reklam- och kommunikationsbyråer som kan hjälpa dig. Grunden i denna sorts kommunikationsstrategi är det som kallas inbound marketing – få målgruppen att hitta dig direkt istället för att leta upp dem och marknadsför dig för dem. Content marketing kan bidra till detta genom att väcka känslor med hjälp av förmågan att vara kreativ och tänka utanför boxen för att hitta din story. En story som inte bara ger ett mjölkpaket utan också ett recept på pannkakor.