Bygga varumärken, sälja livsstilar och sticka ut

En svensk bil som är säker och garanterar kvalitet. Vilket märke tänker du på? 
Ett möbelföretag som satsar på att skapa en enklare vardag för människor. Vilket företag tänker du på?
En matvarubutik som gör varje dag enklare med Stig i spetsen. Vilket företag tänker du på?

Utan att använda namn på företagen kunde du ändå lista ut vilka företagen som står beskrivna är. Med kärnvärden och känslor som vi associerar till olika varumärken skapar de sig inte bara ett namn, utan en livsstil och rykte. Vi går mot ett samhälle där det blir allt viktigare för företagen att skapa sig ett varumärke. Ofta duger det inte med att visa vilka produkter/tjänster till vilket pris man erbjuder, utan ett köp ska också bidra till en känsla eller en livsstil. Men hur applicerar man detta på marknadsföringsstrategin på företag idag?

Lära av de lärda

Att dra exempel som Volvo, Ikea och ICA kanske inte är ultimat då de är väletablerade företag i Sverige, som också beskriver Sverige som land. Vi kan ändå dra en viktig lärdom av dessa företag – lägg ner tid på att bygga varumärket. Det lönar sig! ICA:s strategi är främst tv- reklamen där vi fått följa Stig och hans anställda i en serie sedan 2001. Volvo behövde rädda sitt svenska rykte efter ägarbyte till Kina och tog hjälp av stora svenska internationella kändisar som Robyn, Zlatan och Swedish House Mafia. Och sen har vi Ikea. Ikea är ju bara … Ikea.

Att bygga varumärken

Att bygga ett varumärke från grunden behöver inte vara speciellt komplicerat. Det kan ta tid, men är värt det i slutändan. Det finns några punkter du kan tänka om du vill bygga ditt företags varumärke. Dessa punkter är applicerbara på alla företag, oavsett storlek eller bransch.

  • Vilka kärnvärden har företaget? Volvo har exempelvis kvalitet och säkerhet. Ica har enkelhet och engagemang. Ikea har förenkling och tillgänglighet genom låga priser. Bestäm mellan 3-5 värdeord som får beskriva och genomsyra hela företagets verksamhet och marknadsföring.
  • Vilken målgrupp har företaget? Se till att identifiera företagets målgrupp och anpassa sedan kommunikationen efter det. Riktar sig ditt företag till unga kvinnor – se till att anpassa ert innehåll och image efter det. Riktar sig ditt företag till pensionärer – se till att anpassa er efter det.
  • Välj rätt marknadsföringsstrategi. Genom att identifiera företagets målgrupp kan ni sedan se var de befinner sig. Är ni ute efter unga kvinnor är kanske sociala medier en bra marknadsföringsstrategi. Är ni ute efter pensionärer kanske annonsering i dagstidningar är bättre.
  • Satsa på innehåll i marknadsföringen. Se till att marknadsföringen har ett bra innehåll och inte är pris och produkt baserat. Jobba med era kärnvärden. Sälj in en livsstil eller känsla. Då kommer ni längre.

Sticka ut i bruset

Med dessa råd kanske ni inte kommer bli nya Ikea eller Volvo över en dag. Men chansen att sticka ut i dagens media- och varumärkesbrus kanske blir lite större. Oavsett om ni har en frisörsalong i en småstad eller en restaurang i storstaden, varumärket kommer att hjälpa dig en lång bit på vägen. Alla människor strävar efter att uppnå en viss livsstil eller identitet – se till att ditt varumärke bidrar till den.

Top
0

Din varukorg