Beställningar som inväntar betalning och reserverat lagersaldo

I denna artikel kommer vi prata beställningar som Inväntar betalning och inställningen Reservera lagersaldo. Det kan verka grundläggande, men det kan påverka mer än vad du tror.

Lagerhantering

För att lagerhantering ska fungera behöver produkterna ha inställningen lagerhantering på produktnivå aktiverad.

Lagerhantering på produktnivå

När en beställning läggs i WooCommerce får den statusen Inväntar betalning. Sättet WooCommerce hanterar beställningsstatusar gör att du i detta läge inte ser någon lagerändring i “Beställning noteringar”. Lagerändringar läggs till i noteringarna när en beställning anses vara betald. Du kan läsa mer om WooCommerce beställningsstatusar här.

Sättet WooCommerce fungerar på gör att även om lagersaldot inte är justerat så reserveras produkterna i en beställning när den är lagd. Detta för att inte en produkt ska råka bli slutsåld under tiden en kunds betalning hanteras. Du kan kontrollera detta i WooCommerce inställning Reservera lagersaldo. Om du t.ex. skriver in fem (5) minuter i fältet för Reservera lagersaldo (minuter) så är detta tiden en produkt kommer vara reserverad i väntan på betalning.

Om ingen betalning erhålls under dessa fem minuter avbryts beställningen och produkten blir tillgänglig för köp igen. Notera att detta endast gäller beställningar med statusen Inväntar betalning, inte Pausad. När du anger antalet minuter en produkt ska reserveras kan det vara bra att tänka på att sätta nog mycket tid för att tillåta kunden att faktiskt hinna slutföra sin beställning. Du behöver också tänka på att inte ange för lång tid. Då detta förhindrar produkten från att vara tillgänglig för andra om kunden väljer att inte slutföra sin beställning.

Reservera lagersaldo (minuter)

Ändrade Inväntar betalning-beställningar

När en kund lägger en beställning i WooCommerce kommer som sagt en beställning med statusen Inväntar betalning skapas. Om kunden av någon anledning inte slutför sin beställning i det här läget kommer den behålla statusen Inväntar betalning. Ett exempel skulle kunna vara om kunden helt enkelt ångrar sig eller missar ett obligatoriskt fält.

Om kunden återkommer för att färdigställa beställningen innan sessionen har gått ut och utan ändringar kommer samma beställning användas. Men om kunden gör några ändringar, eller om sessionen gått ut, kommer en ny beställning skapas och användas istället. Exempel på detta skulle kunna vara om kunden lägger till eller tar bort produkter eller väljer att använda en rabattkupong. Eller inte använda en rabattkupong. Byta fraktsätt eller betalningsmetod är också ändringar som skulle generera en ny beställning som används istället för den ursprungliga.

Detta är i sig inte ett problem, men det kan orsaka oförutsedda fel. Att en rabattkupong begränsad till en (1) användning felaktigt anses vara förbrukad kan vara ett sådant fel.

Detta kan orsaka att två beställningar från samma kund existerar i WooCommerce. Som även kan ha samma transaktions ID från betalningsleverantören. Detta i sig är inte ett problem, då kunden bara debiterats för beställningen med statusen Behandlas. Men det kan vara förvirrande och det kan även orsaka oförutsedda fel. Att en rabattkupong begränsad till en (1) användning felaktigt anses vara förbrukad kan vara ett sådant fel.

Rabattkuponger som felaktigt påstås redan ha använts

Som vi skrev ovan så kan detta fel visa sig vid användningen av rabattkuponger som är begränsade till en (1) användning. Detta sker då om kunden har gjort ändringar i en beställning med statusen Inväntar betalning vilket resulterat i att WooCommerce har skapat en ny beställning.

I det fallet är rabattkupongen knuten till den första Inväntar betalning-beställningen tills dess att den beställningen är Avbruten. Kupongen kan då användas igen. Tiden det tar för en beställning att automatiskt bli Avbruten i WooCommerce hänger ihop med inställningen Reservera lagersaldo vi nämnde tidigare. Du som handlare kan också manuellt avbryta en beställning för att göra kupongen tillgänglig för användning igen.

Varför sätts inte beställningen som Avbruten?

En beställning som inte färdigställs av kunden ska automatiskt bli Avbruten efter att tiden som som specificerats i Reservera lagersaldo-inställningen löpt ut. Om detta inte sker betyder det troligen att din webbplats har problem med WP-cron. WP-Cron är hur WordPress hanterar schemaläggning av tidsbaserade uppgifter i WordPress. Du kan läsa mer om detta på wordpress.org.

Notera att WP-cron kan vara avstängt i WordPress men att cron-job kan köras på din server. Ta kontakt med din webbutvecklare eller ditt webbhotell gällande detta.

Top
0

Din varukorg