Bättre kundupplevelse för ökad konvertering och försäljning

På Krokedil samarbetar vi med betalleverantörer som inte bara erbjuder bra betalalternativ utan också har stor kunskap om konsumenters köpvanor. Vår samarbetspartner DIBS erbjuder här en fördjupning i vad konsumenterna själva säger att de är ute efter när de väljer butik på nätet.

Att driva webbutik är att ständigt jobba för en lite bättre butik, lite högre konvertering, lite fler kunder. När DIBS frågade e-handlarna vilka som var deras största utmaningar hamnade konvertering och öka försäljningen högt på listan. Att driva trafik till webbutiken kan vara dyrt, så det gäller att ta tillvara på alla besökare som kommer in. Det finns bara ett sätt att göra det långsiktigt – att sätta kunden i första rummet.

DIBS frågar varje år 7000 konsumenter i Norden om deras shoppingvanor på nätet – vad de handlar, hur de handlar och varför. Här kan du läsa om några av insikterna från undersökningen som ges ut i form av rapporten Svensk E-handel 2018.

Konsumenterna vill spara tid och göra fynd

E-handel har traditionellt uppfattats som en kanal där det går att göra klipp och handla till lägre pris än i fysiska butiker. Därför är det lätt att hamna i prisfällan och fokusera på att erbjuda billigast varor, till varje pris.

Visst är det viktigt för konsumenterna att fynda på nätet, men det är inte det allra viktigaste. 28 procent av svenskarna handlar på nätet först och främst för att det sparar tid i vardagen och är enkelt. Tillgänglighet och möjlighet att jämföra varor är också viktigt.

Snabbt, enkelt och säker betalning om konsumenterna får välja

45 procent av svenskarna har avbrutit ett köp på nätet. Det är alldeles för många. På topp fem-listan över varför finns anledningar som ”butiken erbjöd inte rätt betalsätt”, ”krånglig registrering” och ”betalprocessen fungerade inte”. Det visar hur viktigt det är att erbjuda kunderna stabil och enkel betalning med betalsätt de känner sig trygga med. Svenskarna har flera favoriter när det kommer till betalning på nätet. Kort och faktura har legat i topp länge, men på senare år har även Swish seglat upp som en av favoriterna. Olika betalsätt föredras av olika åldrar och konsumenter. PayPal är till exempel populärt bland konsumenter som handlar mycket i utländska webbutiker och nätbank bland de lite äldre ålderssegmenten. Dessutom är olika betalsätt populära av olika anledningar – konsumenter som gillar Swish gör det ofta för att det uppfattas som snabbast, medan konsumenter som helst väljer faktura sätter säkerheten högst.

Krångliga köp = lägre konvertering

Gemensamt för alla betalsätt är dock att de måste vara enkla att använda. Det handlar om att spara tid åt kunden och göra det så enkelt som möjligt. Ett sätt att göra det enklare och snabbare att betala är att låta kunderna spara sina uppgifter. 28 procent av svenskarna som handlar på nätet säger till och med att de skulle handla mer om de inte behövde skriva in sina kortuppgifter vid varje köp.

Blixtsnabb betalning från DIBS

DIBS har använt sina 20 års erfarenhet inom betalningar till att ta fram en checkout som gör betalningen superenkel för både dig och dina kunder – Easy. Konsumenternas favoritbetalsätt ingår och för återkommande kunder förifylls kort-, leverans-, och fakturauppgifter så att hela köpet går på ett par klick.
Top