Att starta e-handel

Går du och funderar på att starta en e-handel men känner dig lite osäker på hur man ska gå tillväga och vart man ska börja? Du är inte ensam. E-handeln i Sverige bara växer och växer och idag utgör det 7,7% av landets detaljhandel. För 10 år sedan låg den siffran på 2,7 %. Men i vilken ände ska man börja?

1. Din fantastiska idé och tanken bakom

Det första steget är såklart din idé. Vad vill du sälja i din webbutik? Vad är det som kommer skilja dina produkter eller tjänster mot det som redan finns på marknaden? Arbeta fram en strategi och hitta din verksamhets konkurrensfördelar. Nog för att det är enkelt att bedriva en e-handel, men det är inte enkelt att sticka ut i den digitala detaljhandeln. Därför är det bra att hitta något som är unikt eller helt nytt på marknaden. Om du vill sälja kläder, vad är det som gör just din klädförsäljning unik? Kundservice? Kvalité? Pris?

2. Välja e-handels plattform

När du har löst allt som har med din produkter att göra, exempelvis valt underleverantör, lagerplats och annat är det dags att hitta ett ställe att driva din butik på nätet. Något som du bör tänka på är att även om det inte är en fysik butik med en fysik lokal så betyder det inte att det är gratis. Du måste betala för ett webbhotell, en domän och om du inte vill sköta drift och underhåll själv så måste du betala för det också. Det finns många olika plattformen där du kan bedriva din e-handel, hitta något som känns rätt för dig och din verksamhet.

3. Bygga din webbutik

Återigen så finns det många olika sätt att bygga din e-handel. Det finns hyrbutikslösningar där du bygger själv men där du också blir designmässigt begränsad i vissa lägen, det finns också det som heter öppen källkod där du eller en byrå kan bygga i princip hur du vill. Tänk på att när du ska bygga  din webbutik är det inte bara viktigt att sidan har en snygg design, det måste vara enkelt för dina kunder att handla i den. Du kan jämföra det med en fysisk butik. Att gå in i en butik där allt är rörigt gör att du känner att du inte hittar något.

4. Betallösningar, frakt och leverans

Enkelt, snabbt och säkert. De tre orden är bra att ha i åtanke när man ska välja olika betalsätt. Kunden vill att det ska kännas säkert att handla i din webbutik och vill ha en betalningsmetod som därför är enkel men också säker. Idag finns det några olika betalsätt så som Klarna, Paypal, Payson, Ecster, Svea, Dibs med flera. Desamma gäller leverans och frakt. Se till att dina kunder får sina produkter så snabbt och säkert som möjligt.

5. Marknadsför din webbutik

När du väl är igång är det viktigt att börja marknadsföra din webbutik. Här är det mycket att tänka på men det viktigaste är att anpassa innehållet efter dina kunder. Här kan du hitta en guide till hur du ska tänk angående din digitala närvaro!

6. Analysera och förbättra

Använd något analys verktyg, exempelvis Google Analytics för att ta reda på hur dina kunder beter sig i din webbutik, vilka de är och vart de kommer ifrån. Med hjälp av det sortens information kan du fortsätta utveckla och förbättra din webbutik och anpassa den efter just din kundgrupp.

Det var några matnyttiga tips om vad du ska tänka på när du startar en e-handel. Vill du lära dig mer ändå? Just nu har vi en kostnadsfri e-post kurs om att driva e-handel med WooCommerce. Signa upp till den här!