Att möta e-handelns största utmaningar

Vi ser en ständig ökning av handeln på nätet. Fler och fler väljer att göra sina köp online istället för att gå till fysiska butiker. Att handla på nätet upplevs som tidssparande, smidigt och modernt. Samtidigt finns det såklart utmaningar även för ehandlare, trots det ökade intresset.

Serviceminded produktbeskrivningar

Det ät svårt att kunna erbjuda samma kundservice i en e-handel som i en fysisk butik. Delar som att prova, känna och klämma faller också bort i en e-handel. Det kan därför vara bra att tänka på att ha så utförliga produktbeskrivningar som möjligt. Om det är en fysisk produkt kan man svara på frågor som:

  • Vad är det för material på din produkt?
  • Vad är det för mått eller storlek på dina produkt?
  • Hur upplevs produkten i verkligheten? Säljer du ex. inredning kan det vara en bra idé att visa produkten i olika miljöer. Säljer du kläder eller skor kan det vara bra att beskriva hur lång modellen på bilden är och vad hen har för storlek.

Smidiga returer

Eftersom möjligheten att testa produkter när du handlar på nätet inte finns, är det bra att erbjuda smidiga returer. Se till att inte ha ett 10 sidigt dokument som måste fyllas i inför en retur. Kanske är det till och med värt att ha fria returer för att öka nöjdhet hos dina kunder. Idag finns det köpbeteenden där kunden köper flera storlekar eller varianter av en produkt för att testa och uppleva i verkligheten, där man sedan skickar tillbaka det man inte gillade eller det som inte passade. Se till att följa just dina kunders beteende och underlätta för dem.

Betalning och frakten kommer bli avgörande

Att erbjuda smidiga och säkra betal- och fraktsätt är A och O för att dina kunder ska få en positiv köpupplevelse. Vi blir allt otåligare i dagens samhälle, vilket betyder att kunderna vill kunna genomföra sitt köp snabbt och smidigt för att sedan få sina varor snabbt. En checkout där kunder behöver fylla i så lite av sina uppgifter som möjligt innan ett köp genomförs kan därför vara bra. Kanske också erbjuda leverans inom 24 timmar eller andra smidiga fraktsätt för att kunna möta kunders efterfrågningar.

Inlägget gjort