Använd Google Analytics för att vidareutveckla din webbplats

Har du en webbplats som du haft ett tag men funderar på att utveckla? Eller är du intresserad av att veta vad dina besökare gör på din webbplats och vilka de är? Allt detta kan du gör med Google Analytics.

Vad är Google Analytics?

Google Analytics är ett gratis analysverktyg som tar reda på och samlar information om dina besökare och deras vanor på din webbplats. Det spelar ingen roll om du har en vanlig företagssida, blogg eller en webbutik – du kan använda Google Analytics till vilken webbplats som helst.

Med hjälp av Google Analytics kan du se hur dina ändringar påverkar de som besöker din sida. Hur länge stannar de på dina sida? Vilka sidor besöker de oftast? Med den informationen kan du jobba vidare med de sidor de besöker mest för att besökaren ska få en så positiv upplevelse som möjligt av din webbplats.

Kom igång med Google Analytics

För att komma igång behöver du ett Google Analytics konto, vilket du lätt skapar dig här. Sen måste du ställa in webbspårning på den webbplats du vill analysera. Det som kan verka mest komplicerat med Google Analytics är du får en spårningskod som måste sättas in i html-koden om du inte kan installera ett plugin med den funktionen på din webbplats. När du gjort det är det bara att sätta igång och analysera din webbplats.

Vart kommer dina besökare ifrån?

I mätfunktionen som heter trafikkällor kan du hitta var dina besökare kommer ifrån och hur de har hittat din webbplats. Här de använt Google, direkt trafik eller kanske sociala medier? Du kan även se vilka sökord som har använts för att hitta din webbplats. Dessa sökord kan du sen använda som nyckelord för att få fler besökare genom exempelvis SEO.

Analysera ditt innehåll med Google Analytics

Här kan du ta fram information om trafiken på specifika sidor på din webbplats. Du kan se vilka sidor som är mest populära och hur länge besökaren stannar på den sidan och faktiskt läser det som står där. Med hjälp av den informationen kan du senare fortsätta utveckla dina texter eller din layout på dina sidor för att få besökaren att stanna längre eller för att öka populariteten på en sida som du vill lyfta fram extra mycket.

Vilka är din besökare?

Med hjälp av funktionen målgrupp kan du ta reda på mer om dina besökare. Allt från vilken ålder de har, till vart de bor till vad de intresserar sig av. Du kan till och med se vilken sorts apparat de använde när de besökte din webbplats. Du kan lära känna din målgrupp och anpassa din webbplats efter dem. Använder de flesta av dina besökare mobil när de besöker din webbplats? Se till att dina webbplats fungerar bra i mobilläge.

Det bästa tipset jag har om du är nybörjare på Google Analytics är att börja klicka runt och se vilka olika resultat och mätningar du kan få fram. Ändra datum och lär känna verktyget ordentligt innan du börjar använda det som en utvecklingsgrund. Och börja med små ändringar och se om resultaten ändras eller skiljer sig åt.

Inlägget gjort