Analysera ditt företags identitet och varumärke

Det är lättare sagt än gjort att bygga ett varumärke. Det pratas mycket om att stärka varumärken i den externa och den interna kommunikationen. Men hur går det praktiskt till då? Vart börjar man och hur går man vidare? Här får du en lista där som du rakt av kan kopiera och fylla på för att ta det första steget i att hitta vad ditt företags varumärke är.

The story

För att identifiera ditt företag är det bra att gå igenom frågorna nedan. Skriv ner en berättelse om företaget och berätta den för dina kunder, anställda och leverantörer. Företag har liksom vi människor en viss identitet, bestäm vilken identitet ditt företag ska ha så blir allt gällande varumärke och kommunikation mycket enklare.

  • Företagets namn. Vad heter ditt företag? Varför har ditt företag just det namnet? Vilka associationer eller berättelser finns det att berätta om detta.
  • När grundades företaget? Hur länge har företaget funnits? Vad säger det om företaget, mycket erfarenhet eller nytänkande?
  • Antal anställda? Är ni ett litet gäng med mycket ambitioner eller ett stort gäng med stor kunskapsbredd? Hur många är ni på företaget och kan det säga något om företagets identitet?
  • Den geografiska aspekten? Vart finns ni? Är ni ett lokalt företag som verkar lokalt eller finns ni i hela Sverige? Påverkar det företagsidentiteten mycket, lite eller inte alls?
  • Hur är logotyp utvecklad och när? En viktig del av alla företag är logotypen. Det är den som gör att kunderna ska få en viss känsla när de ser den. Vad är storyn bakom just ditt företags logotyp? Vilka associationer vill loggan ge? Och står den för något speciellt? Berätta gärna för dina kunder och intressenter om den. Och det är viktigt att de anställda också vet storyn om den. Och finns det ingen story? Hitta på en.

Intressenterna

Varumärket ska ge rätt associationer till alla som är intresserade av det. Oavsett om det är kunder, konkurrenter, leverantörer eller press.

  • Vilken är målgruppen? Vilka är era kunder? Att identifiera era kunder är nästan det viktigaste och mest grundläggande gällande all extern – och internkommunikation. Är det ungdomar, pensionärer, fastighetsföretag, butiker, män eller kvinnor? Ett bra sätt är att inte endast tänka kön och ålder på era kunder utan faktiskt gå ifrån det och tänka på vilka intressen dina kunder har. Genom att identifiera din målgrupps intressen kan du få fler ingångar och ställen du kan nå dem mer effektivt.
  • Profilera 3 typiska kunder. Vilka är de 3 typiska kunderna du har? Måla upp scenarion, egenskaper och intressen. Kan du se något mönster? Kan du anpassa kommunikationen till alla eller är det egentligen bättre att dela upp kommunikationen för att bättre rikta sig till en specifik kund?
  • Vart finns de? När du nu identifierat dina kunder och intressenter, vart finns dem? Sociala medier? Branschtidningar? Lokalpress? Event? Se till att komma till dem och möta dem i de kanaler där de finns.
  • Konkurrenter? Vilka är era konkurrenter? Vad har ni som inte de har, och vice versa? Använd dem för att utvecklas och få tips. Varför ska de välja oss istället för våra konkurrenter?
 

Spå i framtiden

Framtiden är viktig för företaget och därför är det viktigt att tänka i dessa banor även för varumärket.

  • Mål? Vad har företaget för mål? Det här är alltid svårt men det kan underlätta att börja med delmål. Vart ska företaget befinna sig om ett halv år, om ett år? Om du sätter ett mål så är det ju inte heller hugget i sten. Målet kan ändras allt eftersom företagssamhället ändrar sig.
  • Vision? Vad har företaget för vision? Skillnaden mellan mål och vision är att visionen syftar till att bidra till något mer på samhällsnivån. Det kan exempelvis vara att ditt företag vill bidra till att öka turismen till din kommun, eller som ex Volvo har: ”… att göra människors liv enklare, säkrare och bättre”

Kärnan

Kärnan i företaget är egentligen bara baserat på några ord. Dessa ord är det du vill att dina intressenter ska tänka på när de ser ditt företags logga.

  • Tre stycken värdeord. Välj 3-5 st ord som förklarar och definierar företaget och vad det står för. Fråga de anställda efter ord. Samla ihop en lista och låt den sitt uppe i fikarummet så ni får känna på orden och se vilka som känna bäst och som går i linje med företaget. Det ska kännas rätt för både vart företaget befinner sig i dag och vart ni är påväg. Jobba sedan kommunikationen kring dessa.