Pareto-principen (även känd som 80/20 regeln) säger att ungefär 80% av effekterna kommer från 20% av orsakerna. Siffror kan variera, men du har svårt att hitta ett område där denna regel inte gäller. E-handel är inget undantag:
- Majoriteten av trafiken kommer från några enstaka källor.
- Majoriteten av intäkterna kommer från ett fåtal bästsäljarprodukter.
- För de flesta e-handlare står en liten grupp trogna kunder för merparten av försäljningen.
Det finns tre viktiga sätt som du som e-handlare kan förbättra försäljningen och öka intäkterna: genom att driva mer trafik, generera en högre omvandlingsfrekvens eller öka kundens livstidsvärde (genom att konvertera dem till återkommande kunder). Genom att förbättra någon av dessa mätvärden ökar du din omsättning, samtidigt har studie efter studie efter studie visat att återkommande kunder är en heliga graal för framgångsrika e-handelsföretag.
Det bästa med e-handelskunder är att du redan har deras e-postadresser, vilket gör det enkelt för dig att dra full nytta av den kanske mest kraftfulla marknadsföringskanal som finns. För att komma igång får du här tips om några kampanjer för efterförsäljning:
1. Korsförsäljning
Korsförsäljning fungerar mycket bra som en del av checkout-processen, men e-postmarknadsföring är där det verkligen kommer till sin rätt. Låt oss säga att du har en kund som köpt en helt ny mobiltelefon från dig. Det är troligt att de ännu inte har ett skal för den modellen än, eller hur?
Det finns många sätt du kan försöka övertyga dina kunder att hålla sin nya pryl säker. Du kan erbjuda det i orderbekräftelsen som går ut via e-post. Eller så kan du vänta tills de får telefonen, har haft den ett par dagar och sedan maila dem (få saker känns lika ömtålig som en ny dyr telefon).
2. Be om en recension
Jag har sett att en hel del stora nätbutiker i Sverige gör detta. Tanken är att be kunden att recensera den produkt de köpt, efter att de har haft chans att använda den under en längre tid. Om recensionerna är positiva så bör de hjälpa dig att övertyga fler människor att köpa från dig, men det har även fler fördelar. Genom att erbjuda kunden ett incitament om de lämnar sin åsikt (rabattkuponger exempelvis) så kommer du också öka chansen för att omvandla dem till återkommande kunder.
3. Födelsedagserbjudande
Få en födelsedagshälsning från en främling på nätet kanske låter lite obehagligt, men vad är inte det i denna era av ständig uppkoppling? Skämt åsido, vem gillar inte en födelsedagspresent? Som e-handlare kan du skapa rabattkoder för dina trogna kunder på deras speciella dag och öka chansen att de blir återkommande kunder.
4. Tidsbegränsade rabattkoder
”Om du ringer inom 15 minuter, kommer vi inte bara att skicka produkt X, men vi kommer också att kasta in gåva Y helt gratis!”
Känner du igen den sliskiga repliken från TV-shop? Saken är den, det fungerade, trots att det var ett billigt knep (TV-shop är inte live-TV och de har aldrig sagt att du inte skulle få gåva om du ringer en timme senare, men OMG jag måste ringa just nu!).
Du kan använda den här tekniken (utan att lura dina kunder, naturligtvis) på mer än ett sätt. Till exempel kan du skicka e-post till hela din kundbas och meddela dem om en tillfällig rea som bara varar några timmar. Eller så kan du erbjuda en särskild rabatt till dina kunder, som endast gäller en kort tid efter att de har gjort ett köp. De köper den dyra telefonen och får orderbekräftelsen per e-post som också talar om för dem att de kan få ett skal för halva priset, men bara om de agerar inom den närmaste timmen. Du behöver inte ens skicka ett separat mail för detta, orderbekräftelsen räcker alldeles utmärkt.
5. Specialerbjudanden till vilande kunder (Hail Mary kampanj)
Vilande kunder är de som inte har köpt något från dig på länge. De kan vara engångsköpare eller återkommande kunder, men om du inte gör något så är de borta. Så varför inte ta chansen och erbjuda en rabatt om de återvänder?
Som all annan marknadsföring, är psykologi nyckeln till e-postkampanjer. Om du vet vad du ska pitcha och när, så går dina chanser till försäljning upp. Lyckligtvis har du redan en exklusiv inblick i kundernas köpmönster, vilket hjälper dig att eliminera de flesta gissningar.
Använder du e-postmarknadsföring i din e-handel? Planerar du att börja använda ett eller flera av dessa kampanjer?
P.S. Vi bygger ett verktyg som hjälper WooCommerce butiksägare att automatisera e-mail för efter-försäljning. Om du vill veta mer om det håll ögonen på denna blogg eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.