#1 Layout
Att ha en tilltalande och enkel layout för din e-handel är viktigt för att få fler kunder. Att anpassa din sida efter din målgrupp är ett bra första steg. För att sedan tänka på logiken från startsida till produkt, och från produkt till kassa. Använd referenspersoner för att utvärdera din layout. Nyckelord att tänka på är enkel och tydlig.
#2 Språk
När det gäller vilket språk du ska använda i din e-handel är det bra att anpassa det efter målgruppen, men också efter produkterna du erbjuder. Säljer du mer komplicerade produkter kan en en längre och mer detaljerad beskrivning vara effektiv. Medan om du säljer kläder kan en storleksbeskrivning eller liknande vara bättre.
#3 Kategorisering av produkter
Att tänka ett steg längre vad gäller listning och kategorisering av dina produkter är bra. För att möta flera kunder och besökares preferenser kan man lista både typ av produkt, färg, storlek och märke. Alla som besöker din e-handel har sitt egna sätt att handla på. Då är det bra att kunna tillfredsställa så många orienteringar bland dina produkter som möjligt.
#4 Betalning
Vägen från startsidan, eller produktsidan, till kassan ska vara kort. Det är ofta oeffektivt att tvinga kunden att registrera eller skapa ett konto för att handla hos dig. Lägg hellre det steget efter att köpet är genomfört. För att öka konverteringen ytterligare kan du erbjuda en snabbkassa . Exempel på dessa betallösningar är Klarna Checkout, Nets Easy, Ecster Pay eller Collector Checkout. Där fyller kunden endast i sitt personnummer och köpet kan genomföras på ett klick.
#5 Testa och utvärdera
Att mäta, testa och utvärdera dina olika insatser i din e-handel är det mest effektiva sättet att hitta vad som just fungerar för din butik. Analysera försäljningssiffror, var kunderna kommer ifrån, hur de orienterar sig fram på din sida, hur de väljer att betala och så vidare. Verktyg för detta är exempelvis Google Analytics.