1. Planera
Vem ska utföra arbetet, när ska arbetet utföras och hur ofta? Gör ett schema över vilket innehåll som ska publiceras. Här kan du läsa mer om hur.
2. Målgrupp
Vilka vill ni nå ut till? Identifiera din målgrupp och ta reda på vilka kanaler de använder och befinner sig på. Det är främst dem du vill åt.
3. Svara
Kommunicera med din följare. Sociala medier är ingen envägskommuikationskanal så se till att svara på kommentarer. Sociala medier kan också fungera jättebra som kundtjänst för mindre företag.
4. Kundens synlighet
Låt dina kunder synas. Ge gärna dina kunder extra uppmärksamhet. Trovärdigheten ökar med kundernas åsikter, tankar och sätt att använda din produkt.
5. Ambassadörer eller influencers
Nå ut till fler. Idag finns det individer som har flera tusen följare, försök skapa ett samarbete med någon och öka din spridning. Idag är nästan alla influencers på sina egna nätverk så utnyttja det hos dina kunder.
6. Bilder
En bil säger mer än tusen ord. Se till att ha fina och vältagna bilder på din sociala medier. Bilder är också ett bra sätt att skapa uppmärksamhet.
7. Inspirera
Skapa nyfikenhet för dina kunder. Visa upp dina produkter eller tjänster och hur de kan användas, gärna på ett nytänkande sätt.
8. Annonsera inte sönder
Kör inte bara annonser och erbjudanden i dina sociala kanaler. Idag peppras vi redan dagligen med massa reklam redan så se till att ditt content ger mervärde.
9. Trenden
Följ eller skapa en trend. Du har oändliga möjligheter i dina sociala kanaler- se till att skapa en trend eller häng på en som redan finns.
10. Hashtags
Lagom är bäst. Se till att inte använda för många hashtags, men använd dem. Det är trots allt dem som sociala nätvärk byggs utav. Använd dig av det som är relevant för dig.